Harrastajia pohjoisesta?

Olisi kiinnostavaa kuulla millaisia lajimääriä löytyy sanotaan nyt vaikka Keski-Suomesta ylöspäin, etelän lajimääristähän täällä voi vaan haaveilla. Ilmeisesti harrastajia on esim. P-Karjala/Kainuu akselilla hyvin vähän tai ainakin havaintoja niukasti Lajiin kirjattuna joten vaikea hahmottaa lajien yleisyyttä.

Kirjoukonkorento on täällä kai ihan levinneisyysalueensa pohjoisrajoilla mutta runsaasti tässä omilla kulmilla niitä näkee. Tänään sain elämäni parhaan lentokuvankin, lajin siitä sentään tunnistaa…


vähään sitä on ihminen tyytyväinen :laughing:

6 tykkäystä

Pohjoisesta ei kyllä paljonkaan ole ollut havaintoja tämän muuteman vuoden aikana, kun itse olen aktiivisesti seurannut. Nämä kiinnostaisi myös minua ja seuraan kyllä sudenkorentojen leviämistä suomessa jonkun verran.
Kirjoukonkorento on niitä ukonkorentoja jota itsekkin odotan näkeväni joka kesä. Värit ovat tällä upeat. Kuluvana kesänä olen törmännyt näihin erillaisissa vesistöissä, ihan hiekkakuopista, virtaaviin vesiin.
Kuvaamaan näitä oppii helposti, kun vaan malttaa olla kärsivällinen.nämä kiinnostuvat helposti ihmisistä ja tulevat lentämään lähellekkin ja joskus jopa jäävät “paikoilleen” ilmaan leijumaan, jolloin kuvaaminen onnistuu paremmin.:slightly_smiling_face:

2 tykkäystä