Hyppivä lude hangella [Saldula saltatoria, kosteikkohyppylude]

Kuvasin tämän 3-4 mm kokoisen luteen hyppelemästä pihapiirin hangelta, jota muuten riittää yhä reilusti. Oman tutkailuni perusteella päädyin minulle uuteen lajiin nukkapoukkolude (Chartoscirta cincta). Koska se todellakin nimensä mukaisesti poukkoili sinne tänne, oli räikeässä auringonpaisteessa vaikea saada tämän parempia kuvia. Mahdoinko päätyä oikeaan lajiin?




Joensuun Kiihtelysvaara 15.4.2023

1 tykkäys

Hei.
Yritin silmäillä kuvista onko peitin siivissä karvoitusta, en erottanut. Joten pohdein voisiko kuvaamasi lude olla Kosteikkohyppylude? On yleisempi, kuin Nukkapoukkolude ja peitinsiipien kuviointi menisi mielestäni Kosteikkohyppyluteeseen paremmin.
Jäädään odottamaan asiantuntevampia määrityksiä. :blush:

Kiitos sinulle, Katriina! :heart_eyes: Olin niin innoissani, kun taas pääsin mieluiseen puuhaani, että päädyin liian nopeaan määritysyritykseen. Hyppyluteissa (Saldidae) kuitenkin ollaan ja uusi laji on minulle kyseessä. Nukkapoukkolude tämä ei näytä olevan. Olen samaa mieltä kanssasi. Ne ovat habitukseltaan kapeampia. Saldula-porukasta kosteikkohyppyluteen (Saldula saltatoria) lisäksi juovahyppyluteita (Saldula opacula) on havaittu täällä Pohjois-Karjalassa, mutta vähemmän on niistä ilmoituksia. Toivottavasti joku uskaltaa varmistaa, onko tämä kosteikkohyppylude. Kosteaa aluetta on kesäisin täässä lähiympäristössä.

Näitä näkee tosi harvoin, ainakin siten että sais kuvia, mutta minulta ääni kosteikkohyppyluteelle

Kiitos komppaamisesta, Jyri! :+1: Meitä on nyt kolme samaa mieltä, joten laitan otsikkoon odottamaan, vieläkö joku keksii muuta… :thinking: