Jatkoa eiliseen badhamia foliicola tunnistukseen

Tällaiselta näyttää tänään.Onko näistä kuvista iloa/apua tunnistuksen varmistamiseen?
T: Hanna Rönty

1 tykkäys

Badhamia lilacina tulee kovasti mieleen. Hyvät kuvat.

Ok, kiitos paljon vastauksesta.
T: Hanna Rönty

Hei,

B. lilacina esiintyy hyvin tiheinä rykelminä kosteilla paikoilla. Onko pihallasi jokin kosteikko? Nämä ovat mielestäni vähän harsuja lilacinaksi.

Lilacinan itiöt ovat tummia, joten itiömassakin on mustaa ja tässä itiömassa näyttäisi ruskealta, joka viittaa vaaleamman ruskeisiin itiöihin. Veikkaan edelleenkin B. foliicolaksi.

Kosteikko?:grin: No ei todellakaan, rutikuivaksi palanut nurmikko. Pikkusen sammaloitunut
Tänään löysin muutaman esiintymän lisää, osin jo ihan “räjähtäneitä”, ruskeeta muhjua.
T:Hanna

Voi olla myös B. foliicola. Badhamiat (ja Physarumit) vaatii useimmiten mikroskopiaa. Foliicola ja lilacina olisi helppo saada erilleen itiöiden perusteella. Samantapaisia löytyy myös suvusta Physarum, ainakin virescens ja cinereum tekevät tiheitä pallukoita korsille ja heinille. Skooppaan kyllä tuon mielelläni jos tarvetta on.

1 tykkäys

Hei,
Marja pyysi myös näytettä. Jospas lähetän molemmille pikku paketin.
Mulla on nyt sisällä kuivumassa ruohoja, ajattelin torstaina postittaa
T: Hanna R

1 tykkäys

Näyte tuli eilen ja skooppasin illalla.

Itiöpesäkkeet olivat kokoluokaltaan n. 0,5 mm ja kalkkijuonteet täplittivät niiden pintaa. Osa oli jo menettänyt itiöitään ja paljastanut kauniin kalkkiputkistoverkoston.

Itiöt olivat ruskeista, pienipiikkisiä ja kokoluokaa +/-10.

En ole itse koskaan löytänyt Badhamia foliicolaa, mutta uskoisin nyt sentään päässeeni tutkimaan sellaista.

Saisinko näytteen loppuosan kotikokoelmiini vartailukohdaksi vai haluatko sen takaisin?

Laita ihmeessä havainto laji.fi:hin, siellä on vain yksi ilman kuvaa oleva tästä lajista viime vuosituhannelta.

Kiva, kun havaitsit nämä harvinaisuudet: Marja

2 tykkäystä

Jeejippii, käpipäs mulla taas tuuri :blush:
Tottakai sinä saat loput, ei mulla ole mitään kokoelmaa, olen vaan onnekas luonnontarkkailija.
Pitää myös tunnustaa etten osaa laittaa sitä mihinkään listaan :expressionless:
Mutta kiitos skooppauksesta, iso kiitos😊
Mukavaa,lämmintä kesänjatkoa
T:Hanna Rönty

1 tykkäys

Kiitos näytteestä, tässä muutamia kuvia.

Laji on siis minunkin mielestäni Badhamia foliicola. Jouduin kyllä tutkiskelemaan näytettäsi aika lailla koska Physarum cinereum kummitteli vaihtoehtona. Kummallakin lajilla on tuollaista Physarumeille tyypillistä hentoa putkistoa muuten robustin kapillition lomassa. Jos haluat voit lisätä nämä kuvani havaintoilmoitukseesi.

Kävin läpi myös omia havaintojani ja minultakin löytyi yksi vastaava tapaus. Olin sen aikaisemmin määrittänyt lajiksi Physarum cinereum. Nämä kaksi lajia on helppo sotkea toisiinsa. Ero sukujen Badhamia ja Physarum välillä on veteen piirretty viiva. Tässä vielä tuo oma havaintoni vertailtavaksi.

1 tykkäys

Hei, kiitos viestistä ja kuvistasi!
Miten saisin sinun kuvasi lisättyä🤔?
Olen aika tumpelo näissä hommissa, omat kuvat löytyi tietysti kännykän kuvista.
Kauniita nuo limasienet kyllä on !
T:Hanna R

Laitoin sinulle meiliä.