Jokunen kysymys Dasineura rosariasta ja pajunruusuista

Löysin Oulusta aika ison esiintymän pajunruusuja, toistasataa muutaman aarin alalla. Käsitykseni mukaan tämän äkämän saa aikaan Dasineura rosaria -äkämäsääski. Laji.fi:n havainnoista en kuitenkaan löydä tällä nimellä yhtään havaintoa, eikä Laji.fi edes löydä tällaista lajia. Dasineura rosae -nimi löytyy, mutta havaintoja on pyöreä nolla. Onko rosaria-lajinimi validi vai onko rosae oikea? Oli kumpi vain, niin missä ovat havainnot? Pajunruusu on niin näkyvä ja yleinen, että pitäisihän niitä olla. Vai onko niin, että lajinmääritys ei ole varma pelkästä ruususta?

Vastaan itse itselleni ja opiksi muille, kun asia selvisi Oulun hyönteiskerhon Fb-ryhmän avulla. Erityiskiitos tässä Harry Nyströmille! Laji on ruusukeäkämäsääski, Rabdophaga rosaria. Kuvia ja juttua lajin ekologiasta sekä ohjeet kuolleisuuden alueellista vaihtelua ja loisinnan määrää selvittävään harjoitustyöhön täällä:

1 tykkäys

Suomessa ei ole ketään varsinaista Cecidomyiinae-spesialistia (eikä koko Euroopassakaan ole kuin muutama). Ovat erittäin vaikeita ja huonosti tutkittuja, joukossa on vielä paljon kuvaamattomia lajeja.

Mainittu laji on nimeltään joko Rabdophaga rosaria tai Dasineura rosaria lähteestä riippuen. Dasineuro on ongelmallinen “kaatopaikkasuku”, johon on ilmeisesti kasaantunut karkeasti samannäköisiä, mutta ei erityisen läheistä sukua toisilleen olevia lajeja. Sen jakaminen järkeviin kokonaisuuksiin vaatisi kuitekin laaja-alaisen analyysin, jota kukaan ei ole tehnyt.

2 tykkäystä

Tommi Nyman kommentoi minulle yksityisesti näin (alkuperäiseen kysymykseen liittyen): “Dasineura rosae on eri laji, joka elää ruusuilla.” Jottei menisi rosaria ja rosae sekaisin.

En itse tiedä asiasta mitään, välitän vain viestin.

1 tykkäys

Tuossa ylle linkkaamassani, Tommi Nymanin kirjoittamassa/laatimassa maasto-opetusharjoituksessa taksonomian lähteeksi oli annettu “Amendt, J. 2003. Taxonomie, Biologie und Feindartenkomplex ausgewählter Gallmückenarten (Diptera: Cecidomyiidae) auf Weiden (Salix spp.). PhD Thesis. Frankfurt”.

Amendt itse näkyy käyttäneen molempia nimiä. Väitöskirjansa nettiesittelyssä laji on Rabdophaga rosaria.

Lisäsin lajitietokeskuksen tietokantaan nimen Dasineura rosaria ja alkuperäisen yhdistelmän Cecidomyia rosaria, joten nyt pitäisi löytyä oikea laji molemmilla nimillä :slight_smile:

1 tykkäys