Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Kaarlenvaltikan tuholainen [Sahapistiäinen]

määritys

Tänä kesänä löysin muutaman kukkivan Kaarlenvaltikan Vimpelin lehtojensuojelualueelta, mutta toissakesänä tilanne oli kuvan kaltainen, eli jokin toukka oli syönyt kasvin melko surkeaan jamaan. Tietäisikö joku, mistä on kyse? Kuva otettu 10.8.2014.

Joku mittariperhonen on muninut kasville ja siinähän sen toukat nyt parhaansa tekevät, että aikuisiksi ehtisivät. Näitä vihreitä valkojuovaisia on aika joukko, enkä ainakaan minä tiedä tutkimatta, minkä lajin ravintovalikomaan kaarlenvaltikka kuuluu.

Minun silmään toukat näyttävät äkkiseltään joltain lehtipistiäisen toukilta. Voin tiedustella, tunnetaanko ko. kasvilta jotain lajia, mutta ainakaan minun tiedossa ei ole sellaista.

Joo, sahapistiäisen toukka. Vikbergin sahiaislistassa ei mainita kaarlenvaltikkaa minkään lajin ravintokasvina.

Aivan mahtavaa, kiitos nopeasta reagoinnista!
Itselläni ei ollut mitään hajua, että mikä tuo voisi olla, mutta harmitti vietävästi kun koko kesän odottelin kukinnan alkua ja sitten tulos olikin tämä, ei yhtään ainoaa kukkaa koko alueella.
Mutta onneksi vuodet eivät ole veljeksiä :wink: