Kaksi kääpää

Kaksi kääpää Helsingistä joiden nimeäminen ei minulta onnistu. Ensimmäinen on kuvattu kuusen maapuulla ja toinen lehtipuun (haavan?) maapuulla. Saattaisiko jälkimmäinen olla ketunkääpä?


Ensimmäinen on vaikea ainakin minulle. Toisesta tulee mieleeni ekana pinovyökääpä tai jokin muukin vyökäävistä. Puulaji näyttää harmaalepältä?

Ensimmäinen kuva: Voisiko olla vaikkapa Rivikääpä…
Toinen kuva: Pinovyökäävän puolelle myös minä menisin.

Jälkimmäinen tuo mieleen etelänsärmäkäävän.

Ensimmäinen ei ehkä ole kuvasta määritettävissä. Jotenkin luulisin että ei olisi rivikääpä, vaikuttaa aika pehmeämaltoiselta. Voi olla joku ns. parempi, harvinaisempi laji.

Alempi kuva osoittaa kieltämättä hauskasti että etelänsärmäkääpä ja pinovyökääpä voivat olla aika samannäköiset päältäpäin kuvissa, vaikka luonnossa ei varmaan niiden välillä erehtyisi. Alapuoli toki varmistaisi myös kuvasta. Itse veikkaan myös etelänsärmäkääpää, joka on täällä etelärannikolla yleinen mutta ei taida enää Eskon ja Ossin reviireillä olla juuri tavattavissa.

Kiitos vastauksista. Jälkimmäinen luultavasti etelänsärmäkääpä, harmi että kiireessä jäi kurkkaamatta alapuolelle.

Ensimmäinen jää epäselväksi, mutta jokin yleisilmeessä siinä ei oikein sovi rivikääpään. Jotenkin pullean oloinen. Veikkaan olevan jotain muuta, mutta tarvittaisiin näyte sen selvittämiseksi. Tämän näköisiä lajeja on paljon.

Jälkimmäisestä minullekin tuli ensin myös mieleen pinovyökääpä, mutta todellakin etelänsärmäkääpä se todennäköisemmin on. Etelässä asuvat ovat nähneet sitä enemmän. Itse en ole sitä elävänä koskaan nähnyt. Alapuoli pitäisi myös aina kuvata.