Mikä kääpä kuvassa?

Olisiko kuvia alapinnoista? Alempi voisi olla karvavyökääpä, pörrökääpä tai koivunhelttakääpä. Ja millä puulla nuo kasvoivat.

En tunne kääpiä, mutta minun silmään tuo puu näyttää raidalta

Voisi olla mutta myös monet jalopuut tekevät tuollaisen kuoren. Ja jalopuista puheen ollen mistä käävät löytyivät @Kaarlo_Saarikoski ?

1 tykkäys

Käävät löytyivät Espoosta ihan tavallisesta talousmetsästä. Voisin vielä ladata kuvan alapinnoista.
Luulen kääpien oleva karvyökääpiä. Myös puuta taäytyy tutkia lähemmin. Puut ovat metsään jätettyjä maapuita.

Ylempi voisi olla etelänsärmäkääpä, mutta molemmista olisi tosiaan hyvä nähdä alapinta kunnolla. Puu näyttää minustakin raidalta.

1 tykkäys

Minustakin ykkönen voisi olla etelänsärmäkääpä. Alemmassa jos on heltat se on koivunhelttakääpä, jos on tavallaan rosoiset ja sokkeloiset pillit se on pörrökääpä ja jos sillä on siistit pyöreät “tavallisemmat” se on pörrökääpä.

Tässä tuon suuremman käävän alapuoli.

Myös pienemmän käävän alapuoli.

Uskon että puu on myös raita.

Pienemmät on karvavyökääpiä.

Isompi onko se sitten etelänsärmäkääpä.

Kyllä minä sanoisin, että on etelänsärmäkääpä.

Etelänsärmä ja karvavyö ovat myös minun määritykseni.

1 tykkäys

Hyvä kiitos vastauksista.

to 26. syysk. 2024 klo 18.59 Pauli Jokikokko sivustolta LAJI.FI-foorumi (notifications@laji.discoursemail.com) kirjoitti:

Terve Ilari! En tiedä tuleeko tämä foorumi keskusteluun, vai sähköpostiin. Voitko kopioida alemman tekstin, ja aloittaa uuden ketjun? En voi siis aloittaa itse ketjua, tai edes kirjoittaa. Annan luvan käyttää minun sähköpostia, eli voit mainita sähkö postini, tai kopioida tästä lenni.viljami@gmail.com

Olisin todella kiitollinen jos tämä onnistuisi, mutta ymmärrän toki, että ei välttämättä onnistu.

Tässä teksti Mikolle, tai muulle laji.fin henkilöstölle…

Eilen laji.fi toimi normaalisti. Nyt aamulla avasin foorumin, ja käyttäjäni oli poistunut. Ylhäällä keskellä, luki “kirjaudu” ja kun yritin kirjautua laji.fi tunnuksella, tuli teksti sähköposti on jo käytössä. Ja virheellinen salasana? En pystynyt tekemään mitään, ja profiilini ei ollut yläkulmassa, missä se aina ennen on ollut! Mitä tämä tarkoittaa, kun en uloskaan ole kirjautunut?.

la 21. syysk. 2024 klo 11.16 Ilari Kämäräinen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti: