Kaksi nimetöntä toukokuista, joku kääpä ja ehkä rusokas?

Sieniä odotellessa tässä kaksi nimeä vaille jäänyttä toukokuulta.

1. Sipoon Kummelbergenin vanha metsä, purovarren suurella raidan maapuulla 10.05.2021. Joku pieni kääpä kasvaa näppyorvakalla taikka sen yhteydessä.

1. Helsingin Mustavuorella voimalinjan alla avomaastossa heinien seassa 21.05.2021. Olen nostanut sienet kuvausta varten kannolle.

Itiöt ovat vaihtelevanmuotoisia kulmikkaita, kaipa tämä joku rusokas on? Ei vaan löydy mitään kandidaattia ainakaan sieniatlakseen keväältä/alkukesältä ilmoitetuista.

Kääpäkuva on vähän hankala. En nyt saa ihan selvää, onko tuossa jotain karvaista reunaa?

Kuva veisi omat ajatukseni ensiksi Antrodiella-sukuun. Oliko se pienipillinen ja sitkeä?

Kiitos Pauli, minulla ei tästä ole valitettavasti parempaa kuvaa enkä ottanut näytettä. Tarkoitus oli käydä paikalla uudestaan ja kävinkin mutta missasin puun ja nyt on vain tuo yksi kuva. Puulaji taitaa kuitenkin olla mielummin haapa kuin raita, koivu taikka leppä se ei ole.

Ajattelin sitkokääpää mutta puulaji ei oikein hyvin sovi eikä siinä ollut näkyvää taulakääpää myöskään. Haku “Antrodiella host Peniophora” ei palauta mitään. Luukääpää mietin myös mutta mites näppyorvakka sopisi edeltäjänä tähän. Tai sitten yhteys oli vain sattumaa.

Toivon mukaan pääsen syksyllä paikalle, sitten tarkistan puun ja otan näytteen.

Näppyorvakan kaveri taitaa olla laakakorvasieni. Kuvassa alapinta on nytyinen, en nää siinä yhtään pilliä.

Kiitos paljon Pyry, tässä olin hienosti kahvilla mutta nyt kun taikasanan laakakorvasieni kirjoitit niin tämä loksahtaa paikalleen. On vain tuo yksi huono kuva josta kroppasin alapinnan

outokaapa110052021kummelbergenvalmiskroppi

Tämän voisi ehkä kuvitella ylivuotisen käävän pillipinnaksi mutta hieman turpea laakakorvasienen alapinta sopii paremmin. Kasvupaikka kyllä outo - monasti tullut löydettyä kuusien yhteydestä, sekä suoraan puulta että karikkeesta, mutta lehtipuilta en muista koskaan laakakorvasientä löytäneeni.

Joo, enpä itsekään muista nähneeni laakakorvasientä lehtipuulla. Ehkä yleinen laji voi kuitenkin välillä eksyä sillekin.

Tuon näköisen kanssa hyvä muistaa myös Auricularia mesenterica. Sitä esiintyy kuitenkin lähellä Virossa. Suomesta ei vielä havaintoja.

Olen sitä nähnyt itse vain Puolassa, jossa se on jo aika yleinen laji. Sen värimaailma on tummempi, ja sinisävyinen. Mutta se tekee nukkapintaisia lakkeja, ja alapinta on suonimaisesti poimuttunut. Että jos tuo kuvan sieni olisi ollut maastossa jotenkin ylös-alaisin, ja nuo poimut tuossa reunalla lakin lippaa, niin myönnän että olisin itse saattanut ensi vilkaisulla vähän innostua.