Kaulustupponen, Hemitrichia calyculata

Kaulustupposesta taitaa olla Suomesta vain yksi löytö kukkaruukusta. Vai onkohan Marjalla tästä löytöjä? Laji.fissä ei ole kirjattuja havaintoja. Itse löysin tämän nyt ensimmäistä kertaa 19.09. Porvoon Stensbölestä lahopuulta. Kaulustupponen on suht samanoloinen kuin melko yleinen nuijatupponen mutta erot ovat kuitenkin aika selviä. Tässä pari kuvaa Porvoon kaulustupposesta

Skopiaa voi katsella täältä

2 tykkäystä

Juu kovin on harvinainen. Tein löytöni tuosta 22.9.2016. Se määriteltiin ensiksi eri lajiksi, mutta lähes samantien kun olin julkaissut sen Facebookkiin niin yliopiston tietäjiltä tuli lajiin korjaus, että onkin kaulustupponen. Mutta hieno löytö. Onnittelut siitä!

Onnittelut ja kiitos tiedosta, sinulla on sitten tästä suomipinna, jos kukkaruukkuja ei lasketa. Kannattaisi tehdä löydöstä museonäyte tai vähintään tallettaa havaintotiedot laji.fihin, muuten ei siitä jää mitään dokumenttia jälkipolville.

Monet ovat raportoineet myös välimuotoisista, kiinnostavaa nähdä mitä DNA -selvitykset näistä paljastaa. Itse sain confin Edvin Johannesenilta, mutta en kauheasti hämmästyisi jos DNAt ehdottelisi näihin taksonomisia muutoksia.

Kiitos. Joo museonäyte on Turussa. Karhilahdelle aina toimitan nuo näytteet tarkistettavaksi ja museoitavaksi. Laji.fi on kyllä jäänyt kohdallani hyvin hiljaiseksi. Pitäisi alkaa noita lajeja sinne kirjaamaan, kun on aika paljonkin noita erilaisia löytöjä tullut tehtyä vuosien saatossa.

Tänä päivänä tosiaan alkaa löytyä monista lajeista alalajeja, kuten esim. tuo sudenmaito. 15 alalajia Ukrainan pojat keksineet siitäkin.