Kaunis kärpänen

5

Turussa 30.3.2025

Mulle tulee tuosta habituksesta mieleen lattajalkakärpänen (Platypezidae). Jos tuo vaaleus ei johdu jostain sienestä, niin voisi olla vaikka Polyporivora boletina. Vaatii asiantuntijan “tuomion”

Jäämme jännityksellä odottamaan. Jälkimmäisestä olisi kiva saada havis

Leucophenga maculata-koiras. Banaanikärpäsen sukulaisia siis. Tämä on uusi tulokas Suomessa ja näkyy viihtyvän kaupungeissa (ja löytyy usein nimenomaan seiniltä).

Havainto tietokantaan, kiitos. Tämän leviämistä on hyvä seurata, vaikka otus onkin täysin harmiton toukkana kai helttasienillä elävänä otus.

Olen vastikään siirtynyt käyttämään Inaturalist sovellusta. Aikaisemmin olen laittanut avoimella lomakkeella yksittäisiä havaintoja lajitietokeskuksen sivulle. Onko näkemyksiä kumpaa kautta kannattaisi laittaa?

iNatin kautta laitetut havainnot tulevat myös lajitietokeskukseen. Samoin kuvat jos lisenssi sen sallii. Itse käytän iNatia nykyään.

Päiväperhosseurantaan pitää käyttää sen omaa lomaketta Laji.fi kautta.

Molempia reittejä data tulee Lajitietokeskukseen näkyviin. Minä suosisin noista iNaturalistia (tai Laji.fi Vihkoa) useammastakin syystä: sitä kautta dataa säilyy muokattavana, omien havaintojen selaus on helppoa, havaintojen data tulee helpommin kerralla oikein, useampi silmäpari auttaa määrityksessä, ja varsinkin iNaturalistissa käyttöliittymä ohjaa tallentamaan tiedot tavalla, joka on tekee niistä käyttökelpoisia luonnon- ja ympäristönsuojelun kannalta.

Jes! Laitoin Inatin kautta