Keisonruoste (Puccinia cicutae)?

Aina ei tiedä mitä vahingossa kuvaa. Kesällä otetuista myrkkykeison lähikuvista paljastui ruoste. Pienellä haulla isäntälaji johtaa keisonruosteeseen (Puccinia cicutae). Näytettä tästä ei valitettavasti ole, että voisi tarkistaa. Kirjallisuus mainitsee melko harvinaiseksi, mutta ehkä on vain alihavaittu?

20.6.2023 Toppilansaari, Oulu. Merenrannalla.

Juu, on Puccinia cicutae. Muita ruosteita ei myrkkykeisolla kasva.

Harvinaisuudesta en osaa sanoa mitään. Mikrosienissä pätee se, että ensin pitää tunnistaa isäntälaji, jotta voi sen jälkeen määrittää sienen, joten monen mikrosienen kohdalla havaintomäärät eivät vastaa lajin todellista runsautta.

P. cicutae ei ole kylläkään tullut minulla Helsingissä vastaan, vaikka sitä olen etsinytkin.

1 tykkäys

Kiitos varmistuksesta! :+1:t3:

Kummallista, ettei tästä kuitenkaan ole enempää havaintoja kun isäntäkasvikin on niin yleinen, ja helppo tunnistettava. Olen kovin ihastunut näihin mikrosieniin juuri tämän isäntäspesifisyyden takia. Mukavia tunnistettavia. :slight_smile:

Havainto: Submission | Finnish Biodiversity Information Facility

Tervetuloa joukkoon. Etelä-Suomesta mikrosienihavaintoja on paljon, mutta mitä pohjoisemmaksi mennään, sen vähäisemmiksi havaintojen määrä käy.

Havaintojani voi käydä katsomassa täältä.