Kiinnostava kukkakärpänen [Eupeodes sp.]

Ehkä ei teille kaikille, mutta minä olen viihtynyt sadepäivänä tämän naaraan parissa jo pitkään. Olen yrittänyt opetella Haarto-Kerppolan Suomen kukkakärpäset -kirjan käyttöä. Tulin tulokseen keltaotsakirvari (Syrphus admirandus), mistä en kuitenkaan ole lainkaan vakuuttunut. Tämä lajihan taitaa olla Suomessa aika harvinainen, mutta havaintoja näyttää kuitenkin olevan jopa täältä Pohjois-Karjalasta. Nyt tietysti taas odotan, että joku tietävämpi tarttuisi tähän minun syöttiini…


Joensuun Kiihtelysvaara 22.5.2019

1 tykkäys

Hei, voisiko olla kuitenkin joku Parasyrphus-laji, jalkojen väritykset sopisi paremmin

Muok. Vedänpäs takaisin ehdotukseni, Parasyrphus-lajeilla ei näyttäisi olevan keltaista naamaa.

Hmm. :thinking: Mainitsemassani kirjassa sanotaan: “Maassamme on kolme lajia, joiden otsa heti lunulan yläpuolelta on keltainen, admirandus, attenuatus ja sexmaculatus. Kaksi viimeksi mainittua ovat pohjoisia lajeja.” Sexmaculatusta voisi ehkä täälläkin tavata, mutta sen tergiittien 3-4 keltaiset juovat katkeavat keskeltä. Eli se on pois laskuista. Jalat tässä minua hämäävät, sillä kirjan mukaan admirandusnaaraan jalat ovat keltaiset, mutta nilkat mustahkot. Kuvan kukkiksen jalat sopisivat paremmin koiraan kuvaukseen: “Etu- ja keskireidet mustat 1/3 ja takareisi 2/3 pituudestaan tyvestä alkaen. Nilkat mustahkot.” Kärpäsen koko sopii hyvin 10-12 mm raamiin. Jatkakaamme pähkäilyä…

Tämä on Eupeodes-naaras, lähinnä luniger, mutta lajista en ole varma.

Kiitos, Harry, kun johdattelit minut oikeaan suuntaan. Onhan näillä Eupeodeksillakin keltainen naama! Mitä mieltä olet, voisiko tämä olla kenties latifasciatus? Lunigereilla kun näyttäisi nuo tergiittien keltaiset täplät olevan yleensä erillään keskeltä.

Voi olla, en vaan saa selkoa mm. otsan mahdollisista pölyttyneistä laikuista. Ja lunigerilla täplät ovat tosiaan yleensä erillään, muttei aina. Siksi en sanokaan mitään varmaa lajista. :slight_smile:

Parasta jättää tälle sp.-linjalle, kun ei ole edes kunnon naamakuvaa. Minulle riittää tämä tieto oikein hyvin. :smiley: