Koiperhonen, mutta mikä/mitkä tällä kertaa

Hei taas,

rakennustelineiden mukana tuli sisälle muutakin kuin piti. Telineet tulivat Littoisten järven rannalta, joten väkisinkin asustavat siellä.

Nämä ovat yllättävän pieniä (0,5- 0,7 cm) ja lentävät hyttysmäisemmin kuin liitävät.

/

Ohessa kuvia. Olen kiitollisena taas tästä huippufoorumista :heart:.

On joko kelmukovertajakoi (Acrocercops brongniardella) tai kalvokovertajakoi (Acrocercops andreneli), ei voi erottaa kuvista. Aikuistalvehtijoita. ali

Sanoisin, että andreneli., mutta toki pieni varaus täytyy jättää, kun tämän lajiparin kokonaistilanteen selvittely on vielä kesken. Mutta vahvasti siltä näyttää, että viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut “brogniardella-invaasio” johtuu ainakin pääsääntöisesti andrenelista. Markolla on nyt materiaalia menossa koodaukseen ja sieltä tulee aikanaan lopullinen varmistus, mutta nuo kuvan yksilöt ja ne tuoreet Turun yksilöt (sekä ne, mitä olen tallentanut Virolahdelta) ovat kaikki selvästi tummempia (harmaampia) kuin ne yksilöt, mitä olen 1990-luvulla Ahvenanmaalta kerännyt . Tällainen väriero (keskimääräisesti) on todettu olevan julkaisuissa näiden kahden lajin välillä, kun asiaa katsotaan näytesarjoina. Tästä syystä eletukseni on, että nuo kuvan yksilät olisivat lajia andreneli.

Ja siis harmittomia sisätiloissa.