Kolme outoa kääpää männyllä

Järvenpään Lemmenlaaksossa on raivattu sekalaista pienpuustoa joskus menneinä vuosina ja rimpulat on jätetty kasoihin lahoamaan. Kasoissa on mukavasti sieniä, esim. runsaasti halkihelttaa ja paljon erilaisia kääpiä ja kääväkkäitä sekä myös esim kultatipakkaa ja mäntyhytykkää. Kävin eilen taas kurkkaamassa kasoilla ja yhdeltä käden paksuiselta männyltä löytyi kiinnostavia kääpiä. Itse olen näitä väännellyt jo moneen lajiin mutta en ole edes varma montako eri lajia tässä on. Alla kuusi kuvaa näistä käävistä jotka olivat siis samalla rungolla metrin sisällä toisistaan. Apu olisi kovasti tarpeen…
1.

Itse ajattelen että 1 & 2 vois olla väljäpillikääpää. Lopuista olen miettinyt routakäävän mahdollisuutta. Kun puulaji on mänty ja ainakin 5 & 6 on puoliresu ja lakki takkukarvainen niin aika monta lajia tippuu pois. 3 & 4 voisi kyllä olla joku eri lajikin, vaikka todennäköisyys lienee saman lajin puolella. Elikkä olen tosiaan aika lailla pihalla näiden kanssa…

2 tykkäystä

Kuvista 5 ja 6 ensimmäinen ajatukseni on kuusenkynsikääpä. Ettei vaan kuvissa 1 ja 2 olisi sitten männynkynsikääpää?

1 tykkäys

Kiitos Pauli määritysavusta. Nuo ehdotuksesi tulivat täysin puskista elikkä eivät tulleet lainkaan mieleeni näitä ihmetellessä. Kumpaakin kynsikääpää olen kyllä kuvannut monet kerrat ja ajattelin ne suht hyvin jo tuntevani. Mutta onhan se tietty mahdollista että ne voisivat tällaisissakin ilmiasuissa esiintyä, ja kääpien kanssa tulee jatkuvasti ylläreitä monimuotoisuudesta. En kuitenkaan onnistu oikein näkemään näitä kynsikääpinä, ainakaan näin kylmiltään.

1 tykkäys

Olen Paulin kanssa samoilla linjoilla noiden nimien suhteen. Ainakin nuo kaksi ensimmäistä ovat mielestäni männynkynsikääpiä. Noista lopuista en ole varma. Skeletocutis amorpha voisi myös tulla kyseeseen. Väri on vähän väärä, oranssi puuttuu, mutta tähän aikaan vuodesta väri ei välttämättä ole oikein.

1 tykkäys

Kiitos paljon Matti ja propsit myös Paulille.

1 tykkäys

Tässä vielä kaksi kuvaa ilmeisistä resupinaattisista kynsikäävistä huhtikuulta. Aika monennäköistä löytyy kun luupin kanssa rankakasoja käy läpi.

Kuusenkynsi männyllä

Männynkynsi haavalla, luulisin

Olin napannut kuvan 4. käävän näytteeksi ja Matti Kulju skooppasi sen. Lajiksi tuli Skeletocutis amorpha, rustokääpä.

Elikkä kuvat

1 & 2 ovat konsensuksella männynkynsikääpää

3 & 4 ovat skoopattuna rustokääpää

5 & 6 & 7 ovat sitten mielestäni myös rustokääpää koska olivat yhtä ja samaa esiintymää. Mutta tästä saattaa olla muitakin mielipiteitä.

8 on oman arveluni mukaan männynkynsikääpää.

Käävät ovat kyllä vaikea lajiryhmä, ainakin maastotunnistuksen osalta. Paljon kiitoksia Matille skooppaamisesta.

5,6 ja 7 ovat melko varmasti myös rustokääpää. Siltä ne ainakin minusta näyttää.
Pitää kuitenkin muistaa, että joskus eri lajeja kasvaa sekaisin ja on tärkeä aina ottaa näytteeksi se, josta kuvakin on otettu. Aivan kuten Henri on tehnytkin.

8 ei ole männynkynsikääpä. Sillä ainakin itiöemän reunassa on säteittäin pidentynyttä pillistöä, jollaista kuvassa ei ole. Kynsikäävistä ainoa vaihtoehto olisi kuusenkynsikääpä, mutta en ole varma kyllä siitäkään. Jos kasvualusta on haapa, se vähän laittaa epäilyttämään, vaikka laji kasvaa myös lehtipuilla. Tulisiko teillä muilla jotain muuta järkevää vaihtoehtoa mieleen?

Kiitos Matti,

tässä vielä kaksi kroppia kasista. Oli siis kymmensenttisella maapuulla jonka tulkitsin haavaksi mutta ainakin varmasti lehtipuu. Oli enimmäkseen resu mutta siellä täällä oli pientä lakintynkää. Näytettä tästä ei ole ellen mene hakemaan…

Lieneekö kovin tuore? Osa yli-ikäisistä on hämäävän näköisiä ja saattavat yllättäen näyttää myös kuvissa hyvin erilaisilta kuin luonnossa.

Kääpäkirja mainitsee, että lehtipuilla saattaisi kasvaa kelo/pettukäävän (Antrodia) kaltainen vielä nimetön laji harvinaisena. Nekin tällaisia litteitä. Näistä kyllä mitään tiedä.

Tuossa toisessa kuvassa on tuota lakkiakin näkyvissä ja kuusenkynsikääpä tuntuu nyt aika vahvalta ehdokkaalta. Oikeastihan kuvista ei pitäisi lajeja määrittää, koska siinä tulee helposti virheitä.

Oukei, kiitos.

Lähdin tuohon männynkynteen kun kääpäoppaassa haapa mainittiin sen yhteydessä, mutta kuusenkynnelle lehtipuista vain harvinaisena koivu. Jos käyn vielä paikalla nyt keväällä ja löydän tuon metsästä niin otan näytteen. Eihän tällaisen epävarmuuden kanssa voi elää mitenkään… :smile: