Mustikassakin täysilehti päällä. Kesä meni jo kun tatit kasvaa.
Ympäristöstä näkee,että on kevät! Yunteeko joku sienen lajin?
Jos tosiaan on tuolloin löytynyt, niin on poikkeuksellisen aikainen tatti. Laji lienee männynherkkutatti (Boletus pinophilus).
Olen muistaakseni lukenut, että harvemmin jo toukokuussa voi löytää herkkutatteja jos on suotuisa paikka, mutta mahtaako huhtikuusta olla ainuttakaan aiempaa tattilöytöä?
Esim. valkovuokkojen kukinta ja koivujen hiirenkorvat ovat tänä vuonna ilmaantuneet selvästi normaalia aiemmin, joten ei kai tämä mahdotontakaan ole.
Kuvausaika on aivan oikea! On ohjelma, jolla itse kukin voi tarkistaa kuvausajan. Siitä näkyy luotettavati oikea kuvausaika. Suuri osa täällä kävijöistä tietää ja tuntee tämän ohjelman, jolla kuvausajan voi helposti tarkistaa! Oli tosiaan tuollainen kuin kesällä kuvattu!
Vaikea uskoa tatin nousseen tähän aikaan kun kerran kesäkuisiakin jo pidetään poikkeuksellisen aikaisina, ehkäpä siitä syystä herättää epäilyksiä. Saati että etanat jo olisi kerenneet syömään ja mustikat lehteen. Laita kuva jossa näkyy tatti ja paremmin ympäröivää luontoa, niin olisi jotenkin helpompi todeta kuvausaika.
Katso ohjelmalla! Se on yleinen ohjelma, jolla näkee kuvausajan ei vain kuukauden, vaan 1 minuutin tarkkuudella, Siinä näkyy kuukausi, päivä, tunnit ja minuutit. Se on sataprosenttisen varma! Se kertoo totuuden!!!
Katso siis kuvaa mainitulla ohjelmalla" , Se kertoo myös kuvaajan nimen. Olen ollut jo kymmeniä vuosia jäsen, ja minusta näköjään käytetään kahta nimimerkkiä Ville Alatalo ja Ville Alatalo 1 .
Se on sama mies. Alkuperäinen jo kymmeniä vuosia vanha salasanakin on “hyvässä tallessa”.
Vaikea oli uskoa silmiään, mutta tatti se oli!
Olen itse törmännyt pari kertaa ylivuotisiin sieniin. Esim, löysin toissa keväänä ison kanttarellin. Päälisin puoli.n näytti hyvä kuntosilta, murta kun poimein sen oli kuivunut sisältä, olisiko vähän kuin kuivunut paikalleen. Ja säilynyt leudosta talvesta kohtuu hyvässä kunnossa päälisin puolin. Mieteinkin olisiko tässä saattanut käydä niin, kuvasta huomaa että kasvupaikka ilmeisimmin on kuiva. Ja sieni on tosiaan ollut etanoiden suosiossa sekä vihertääkin hyvin.
Tämä tosiaan oli vaan pohdinta.
Porissa mustikat paikoin on jo lehdessä osittain😉