Kookas muurahainen [Kekomuurahaiskuningatar]

Tämä “murkku” hortoili aivan yksinään sorapihallani. Lähitienoillakaan ei ole muurahaiskekoja, eikä tällä ollut siipiä, joten tuntui mystiseltä nähdä sen vaeltelu. Sen verran kiinnosti, että täytyi kuvata. Mikä mahtoi olla lajiaan? Arvioisin kooksi noin 8 mm.

Joensuun Kiihtelysvaara 28.6.2018

Mulla oli aiemmin samanlainen kysymys, silloin määritys oli kekomuurahaiskuningatar.
T:Jyri

Jyri, kiitos sinulle! :rose: Minulla oli jonkinlainen mielikuva siitä, että olin vastikään nähnyt samantapaisen kysymyksen täällä. Etsin viestisi nyt. Kuukausi sitten se näytti olleen foorumilla. Aivan samanlainen murkku sinullakin ja yhteneväiset aatokset. Kyllä Juho tietää! Mustat muurahaiset parveilevat paljon myöhemmin loppukesällä. Saa nähdä alkaako minun tontilleni kasvaa muurahaiskeko jonain päivänä. Naapuruston mäntymetsästä ainakin rakennusmateriaalia riittää…

Kekomuurahaisiakin on useampaa lajia mm. rufa ryhmään kuuluu 4 lajia et lajia ei kai uskalla sanoa?
T:Jyri

Oho, onko näin! Otetaan pois ennen kuin useammat ehtivät nähdä minun mokani. :ant: Kiitokset, Jyri!