Muurahaiset

Tuunasin kamerapuhelimeen makrolinssin 7,90 eurolla. Linssi liitetään puhelimeen muoviklipsillä, kulkee kevyesti mukana. Kävin tänään kuvaamassa muutamia muurahaisia, tältä näytti muurahaiset, onko nämä kekomuurahaisia?






Mihin keskusteluketjuun tai kategoriaan muurahaiset muuten kuuluu? En huomannut tuossa valikossa niitä enkä tiedä mihin ne kuuluu.
Puumala, 11.7.2019

Muurahaiset kuuluvat pistiäisiin. Kekomuurahaisia meillä elää useampi laji. Nopealla vilkaisulla kaikki näyttävät samalta, mutta pieniä eroja niissä on ja siten lajit tunnistetaan. Minun osaamiseni ei kuitenkaan riitä tähän tehtävään. Lisäksi meillä elää verimuurahainen Formica sanguinea, mikä ilmeisesti ei rakenna kekoa, vaan tekee pesän hiekkaan ym. Se muistuttaa suuresti kekomuurahaista.

Kiitos täsmennyksistä! Vilkaisu hyönteiskirjaan kertoi että lajeja tunnetaan 12 000, Suomessa 60. Nämä punaiset muurahaiset olivat minusta selvästi isompia kuin ne ‘tavalliset’ pienet muurahaiset. Itse asiassa näitten pesä ei ollut korkea keko, vaan varsin laakea ja matala hiekkaan tehty pesä, n. 1,2 ×1,2 m. Laitan siitä kuvan

Yksittäisiä muurahaisia ei ollut niin selkeä kuvata kun ne oli koko ajan liikkeessä, tarkin kuva tällainen:

Kuvien perusteella vois muistuttaa bulldoggimuurahaista mutta ne asuu Australiassa…:smirk:

Tuo näyttää minusta verimuurahaisten pesäkeolta. Mutta en ole muurahaisten asiantuntija.
Heitäkin ilmeisesti on foorumilla.

1 tykkäys

Ehkä siksi jäinkin tuota pesää katsomaan, kun se oli laakea ja laajalle levinnyt, ei sellainen perinteinen keko, olenhan minä muurahaiskekoja nähnyt. Voi hyvinkin olla verimuurahaisen pesäkeko, joten minulle uusi havainto. Ehkä joku muurahaisspesialisti vielä varmentaa aihetta. Kiitokset avusta!