Kuvapankista hävinnyt lentoaika- ja levinneisyystiedot

Tuhoutuuko tässä muutoksessa kaikki nuo tärkeät vanhat tiedot? :tired_face:

Nuo tiedot löytyvät perhosvikistä.

1 tykkäys

Minä en ole oppinut sitä perhosvikiä käyttämään ollenkaan ja olen nuo katsonut aina Kuvapankista.

Käytän vain tätä linkkiä:

http://www.insects.fi/kuvapankki/imagelists/LEP_lajikuvat.htm

insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Wiki.html
insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Family.html?family=Lycaenidae

1 tykkäys

Niin, kyllä tuon käyttö varmaankin ammattilaisilta onnistuu, mutta kuinkahan moni harrastaja tuota osaa käyttä, kun ei tiedä yhtään mitään noista heimoista? :frowning:

Auttaisiko suomenkieliset nimet hahmottamaan? Kokeileppa koukata sivuni kautta tuonne:

Sivun alhaalta kohdasta linkit pääset samalle sivulle kuin mattiv:n ensimmäinen linkki.
Klikkaa heimo 54. sinisiipiset ja löydät sivun alhaalta linkin samalle sivulle kuin mattiv:n toinen linkki. Vastaavat linkit löytyvät jokaiselta heimo sivulta. Lisäksi lajisivuilta suorat linkit.

1 tykkäys

No tuolla konstilla löytyy, mutta on turhan monimutkainen reitti.

Olen monesti ihmetellyt, että miksi noita heimoja ei ole vikiin voitu suomeksi laittaa, kun siellä muutoin selostukset on suomeksi?

Luulen, että hyppään nyt syrjään ja kuvailen perhosia lähinnä vain omia kotisivujani varten ja jätän havainnot sikseen ainakin toistaiseksi.

Olen useammankin kerran miettinyt, että pitäisi tehdä itselle huoneentaulu tuota vikiä varten, jossa olisi suomenkieliset nimet, jolloin ehkä vähitellen oppisi noita tieteellisiäkin nimiä.

Omat Raakkila sivuni tein aloittelevia harrastajia varten juuri siksi, kun näitä tieteellisiä sivuja on niin vaikeata käyttää.

Itsekin haen omalla koneellani olevista kotisivukuvista nimiä perhosille, kun en niitä ulkoa muista ja tuollainen kuvista selaamalla hakeminen on paljon helpompaa, kuin naksutella satoja linkkejä auki.

Löytyyhän minulla omistakin kuvista kuvauspäivät, joten jonkinlaista osviittaa saa lentoajast niistäkin.