Taksonomiakysymys

Hei,

Pari vuotta sitten järjestelin perhoskuvani uudestaan uuden taksonomialuettelon mukaisesti (tuli mm. Erebidae-heimo). Nyt ne näyttävät olevan aivan eri järjestyksessä kuin laji.fi:n luettelossa. Pitäisi siis päivittää uudestaan. Onko laji.fi viimeisin sana perhosten taksonomisessa järjestyksessä?

Mistä löytyisi sellainen lajilista, josta näkyisivät myös muut tasot (ainakin heimot ja lahkot)?

Pekka

Laji.fi (uuteen) on vasta tuloillaan mahdollisuus saada lajiluettelon lataukseen mukaan ylempiä taksonomisia tasoja.

Tässä on vanha.laji.fi portaalin puolelta Suomen perhoset: https://vanha.laji.fi/taksonomia/lataus/finnish/MX.53695.csv?locale=fi

(Täältä voi itse rajata haluamansa luettelon ja sitten pikkuriikkisestä diskettikuvasta (Lataa CSV) saada tiedoston: perhoset - Lepidoptera | Yleiskuvaus | Suomen Lajitietokeskus)

(edit: Siihen onko taksonomia viimeinen sana en osaa sanoa)

Niin ajantasainen taksonomia kuin Suomessa yleensä on saatavilla löytyy aina Laji.fi:stä. Mutta taksonomia elää aina ja mikään muu ei ole niin varmaa kuin muutos.

Nyt kuitenkin lajistoon ja järjestykseen on tehty paljon muutoksia, joilla oli ns. korjausvelkaa, joten tilanne on ehkä stabiilimpi hetken. Paino sanalla ehkä.

Mainittakoon sekin, etten itse liity tai osallistu ko. työhön millään tavalla, mutta olen tiedustellut samoja asioita. Viimeisin excel-luettelo, jonka olen itselleni tehnyt on helmikuulta, joten sen tuoreempaa en voi valmiina tarjota. Siinä on 2598 lajia; viimeisin lisäys Diarsia florida. Muutoksia tulee toki siihenkin mm. tänä vuonna havaittujen uusien lajien osalta, jotka eivät ole vielä listoilla. Kerro silti, jos haluat siitä kopion, toimitan sen mielelläni.

Ja sen tiedän myös, että mikrojen suomenkieliseen nimistöön on tulossa paljon muutoksia, mutta työ on pahasti kesken.

Kiitokset,

Minulla on 31.1.2018 luotu excel-arkki, jossa sekä heimojen että heimon sisällä lajien järjestys on eri kuin laji.fi:n listalla. Myös tieteellisissä nimissä on eroja. Olettaen, että heimojen tai lahkojen välisiä siirtoja (yhdistelyä tai jakautumisia) ei ole tehty, täytynee jatkaa laji.fi:n selaamista. Työlääksi sen tekee se, ettei eri heimoihin kuuluvien lajien välissä ole mitään merkkiä.

Pekka

PS. En kysynyt, onko viimeinen sana, vaan viimeisin sana. Viimeinen sana se ei varmasti ole.

Kun tuossa aiemmin mainitsin mikrojen suomenkielisen nimistön muutoksen, niin nyt voin kertoa, että se on toteutettu ja löytyy Laji.fi:n lajilistoilta ja -korteilta. Tämä selkeytti suomenkielistä nimistöä monin paikoin, josta iso kiitos muutosta vetäneelle Marko Mutaselle.