Mistä lajilista?

Mistä saan ladattua täydellisen perhosten lajilistan? Lajit osiosta saa ladattua mutta siitä puuttuu heimot eikä rattaan takaan löydy jotta voisi lisätä listaan.

Siis ihan oikeasta - tämä on pilattu täysin. Mistä saan sen vanhan “MX.53695.csv”:n, jossa on kaikki tasot listattu?

Toisekseen - jos tuosta nykyisestä luettelon tekeleestä yrittää jotain exportata, niin formaatin valintaikkuna ei toimi kunnolla. Aluksi täppä xslx on valittu, mutta export antaa tsv:n. Jos taas yrittää jotain muuta formaattia klikata valintatäppä häipyy kyllä xslx:n kohdalta, mutta mihinkään sitä ei sitten enää saa aktiiviseksi. Valinta tosin toimii siitä huolimatta.

Uusi ei tosiaan taida vielä tarjota kaikkia taksonomisia tasoja mukaan listaan.

Kiitos!

Tarkemmin ilmaistuna ongelmana on se, että vaikka kaikki tasot saisikin valittua, niin sen formaatin saaminen joka kerta samaksi on tuolla uudella systeemillä jokseenkin toivotonta tai ainakin melkoisen hankalaa. Ja fiksattu formaatti on välttämätön, että sille saisi automaattisen kääntäjän kirjoitettua. Kääntäjän avulla minä niitä kummajaisia keväälläkin lajistosta kaivoin.

Kiitos, en muistanu tuota osoitetta tsekata, sieltä olen viimeksikin hakenut.

Kaikenlaiseen automaattiseen tiedonkäsittelyyn suosittelisin käyttämään Lajitietokeskuksen API:ia.

https://api.laji.fi

Lajilistaa lähtisin tekemään niin, että ensin tekisin /taxa/{id}/species rajapintaan kyselyn haluamillani rajauksilla ja sen jälkeen jos halutaan mukaan tietoa taksoneiden ylätasoista, pitää tällä hetkellä tehdä jokaisella taksonitunnisteella erillinen kysely /taxa/{id}/parents.

Kun laji.fi käyttöliittymään lisätään mahdollisuus valita rattaan takaa lajiluettelon sarakkeiksi ylempiä taksonomisia tasoja, apia varmasti laajennetaan siten, että /species kyselyyn saa mukaan jokaisen taksonin ylemmät tasot.

Mutta esim 4000 lajille 4000 kyselyä /parents API:iin ei tunnu missään, siis jos ei ole kyse reaaliaikaisesta sovelluksesta.

Muuten hyvä, mutta minun ohjelmointini rajoittuu Visual Basiciin Excelin tai Wordin sisällä. :wink:

Uuden kehitystä tässä odotellaan… ja vanhakin eksportti antaa taas ihan uudenlaisen valikoiman sarakkeita. :roll_eyes: