Perhoswikin lajikuvaukset on nyt siiretty Lajitietokeskukseen, esim:
juovaleukanen – Micropterix aruncella
leukaset – Micropterix
Micropterigidae
Viimeinen linkki on esimerkki taksonista, jolla on lajikuvauksia useista lähteistä: Oli jo ennestään Pinkka oppimisympäristöstä, nyt myös Perhoswikistä. Tässä tapauksessa - vaikka itse olen toteuttanut tuon osan palveluja - en muista miten oletuksena näytettävä kuvaus määrittyy. Ehkä lähteen mukaan aakkosjärjestyksessä, ehkä tekstin yhteispituuden mukaan tms… Pitää tutkia asiaa.
Perhoswikissä oli viisi erilaista tekstityyppiä
- introduction - siiretty ingressiksi
- description - siiretty otsikkoon “yleiskuvaus”
- biology - siiretty otsikkoon “elintavat”
- links + publications - yhdistetty otsikon “lisätiedot” alle
Laji.fi lajikortin “Yleiskuvaus” välilehdellä (esim eka linkki) näkyy kuvien lisäksi tekstit ingressi ja yleiskuvaus. Jotta näkee muut tiedot (elintavat, lisätiedot), pitää avata lajikortin “Biologia” välilehti.
Perhoswikin otsikkokenttä “biologia” ei suorastaan käsittele “elintapoja”, mutta oli sopivin vastine, joka meiltä löytyi. Lajitietokeskuksessa kuvaustekstit on mahdollista jakaa tarkempien otsikoiden alle, mm levinneisyys, rakenne (monia alaotsikoita), lisääntyminen, elinympäristö, ekologia, elintavat, tunnistaminen, mikroskopia jne
Siinä tapauksessa, että taksonille on kuvaustekstejä useista lähteistä, lajikortin etusivulle (Yleiskuvaus välilehti) tulee teksti satunnaisesta lähteestä (jota käyttäjä ei voi itse valita), kun taas “Biologia” välilehdellä käyttäjä voi valita minkä lähteen tekstejä lukee. Palvelu ei muista oletusta.
Perhoswikin tekstit toimivat hyvänä lähtökohtana sille, jos joku haluaa lähteä siirtämään ja laajentamaan tekstejä “lajitietokeskuksen virallisiksi lajikuvauksiksi”. (Nämä “viralliset lajikuvaukset” näytetään aina oletuksena tilanteissa, joissa taksonilla on useista lähteistä tekstejä.)
Esko / Lajitietokeskus