Kuvausretkellä Järvenpään Lemmenlaaksossa 08.11

Sain eilen tilaisuuden kuvata koko valoisan ajan Lemmenlaaksossa. Toisin kuin äkkiseltään voisi arvella valo on nyt näinä sumuisina ja tyyninä päivinä ihan parasta sienikuvailuun. Valon vähyyskään ei haittaa yhtään kun jalustan kantaa metsään mukanaan. Kontrasteja ei ole liikaa ja kosteus tuo sävyt esiin niin sienistä kuin sammaleista.

Sieniä oli hienosti tarjolla kuvattavaksi. Muutamasta lajista en ole varma ja yhdestä ei ole hajuakaan. Määritysapu ja virheen korjaukset otetaan kiitollisuudella vastaan.

Talvijuurekas

Kellovinokas

Halkiheltta

Tuntematon, kasvoi runsaana suoraan sammaleilla sellaisella vanhan hiekkakuopan sammaloituneella allikolla

Mäntyjuurekas, uusi minulle jos laji oikein

Liuskahytykkää kasvoi runsaasti jokivarren rydöillä

Suppilosilokka, peukalonpään kokoisia hiekkakuopalla. Uusi minulle jos laji oikein

Ykkönen kasvoiko pajun rungolla, tuosta kuvastasi tulee ensimmäiseksi mieleen talvijuurekas. Kellovinokas kakkonen on ok! Halkiheltta on minunkin mielestäni kolmas kuva sienen alapuolelta.
Neljäs ?, Liuskahytykkä ja suppilosilokka on mielestäni ok!
Voisiko tuo outo valkoinen, upea sieni olla jotakin vinokasta? Etsin kuvia sammalvinokkaasta, mutta näyttivät niin pieniltä? Minkä kokoinen tuo oli? t. Esko

Kiitos Esko, tuon on tosiaan sammalvinokas. En osannut vinokkaista ollenkaan etsiä kun ei ollut mielestäni helttasieni!

Tässä vielä kellovinokkaan alapuoli varmistukseksi

Tuostahan on sitten kaikki muut hallinnassa paitsi ehkä mäntyjuurekas pikkusen arvauksen puolella. Mukavaa saada paljon uusia lajeja kuvattua ja varmistettua,

Näitä sinun kuviasi onkin pelkästään ilo katsella! Joo näyttää se olevan juuri tuo sammalvinokas. Se tuli kyllä ensimmäiseksi mieleen, kun olen joskus nähnyt! En vain saanut netistä vahvistusta ajatukselleni! Tuosta toisesta kuvasta se onkin jo selvää!
ps. Minusta tuntuu, kun tutkailin hieman tuota mäntyjuurekasta. Kuvasi sieni saa ainakin minulta kannatusta!

Kyllä tuon mäntyjuurekkaankin minusta voi varmistaa.