Valitettavasti itiöitä ei löydy. Liian nuori tämäkin, mutta onko teillä tullut tällaista eteen? Voisi ajatella, että ulkonäkö on sen verran erikoinen, että voisi tunnistaa ilman itiöitäkin.
Sille lajille löytyy kyllä samanlaisia kuvia netistä, joten olet luultavasti oikeassa. Ovat vain hyvin nuoria. Taidan käydä myöhemmin samalla paikalla etsimässä lisää. Jos vaikka löytyisi vanhempia yksilöitä. Kiitos taas vihjeestä.
valkokarvakka ei ole mitenkään harvinainen. Paitsi puilta (mukaankukien pensaat) sitä voi löytää ainakin vadelmalta ja maitohorsmalta ja sitä voi löytää keväästä pitkälle syksyyn. Valitettavasti en ole muistanut kirjata kaikkia kasvualustoja. Voit siis löytää sitä muualtakin… Olen itse löytänyt sitä omalta pihaltakin ainakin kuolleilta ruusun varsilta. Jätän yleensä kuolleet varret vähän pätkittyinä maahan ruusujen alle lahoamaan. Tutkailen niitä silloin tällöin ja niiltä on löytynyt monia kivoja lajeja. Varret maatuvat pikkuhiljaa ja siten ruusut lannoittavat käytännössä itse itsensä ja onhan niissä kaikenmaailman öttiäisillekin lymypaikkoja. Ei todellakaan kannata aina lähteä omaa pihaa kauemmas “sienestämään”,
koivurisuilta voi löytää myös Lachnum bicolor-lajisia karvakoita. Niiden maljan sisäpinta on kirkkaan keltainen kun taas valkokarvakka on nimensä mukaisesti kokonaan valkoinen tai ehkä hieman kermanvärinen vanhemmiten. Nuo näyttävät kuitenkin pikemminkin valkokarvakoilta.
Hassu sattuma sinänsä, että otin muutama päivä sitten kuvan L. bicolorista, en tosin ole skoopannut, mutta uskoisin, että kuvassa on juuri sitä:
Halkaisin yhden noista pallukoista, ja se oli sisältä keltainen. Mikroskoopissa näkyi kiteitä karvojen päässä. Onko tämä siis sittenkin tuo mainitsemasi L. bicolor? Laji.fi:ssä jyväskarvakoita on hurjat 36 lajia, mutta muissa lähteissä suku on ilmeisesti jaettu pienemmiksi suvuiksi.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.