Lajinkuvauksen vuosiluku parin koppiksen osalta?

Sahlbergien hyönteistutkijasuku on aina kiinnostanut mua ja huvikseni kävin tuossa läpi Suomen lajien luetteloa kun tarkistelin paljonko he ovat lajeja kuvanneet. Kiinnitin siinä yhteydessä huomiota pariin John Sahlbergin kuvaamaan kovakuoriaiseen, nimittäin
Enicmus apicalis ja Atomaria subangulata.
Ensinmainitusta on Luomuksessa holotyyppikin käsinkirjoitettuine etiketteineen. Tarkkaa päiväystä ei kuitenkaan niissä näy, ja mietityttääkin lajinkuvausvuodeksi mainittu 1926. Ei siinä muuten mitään, mutta John kuoli vuonna 1920 - eli jossain on tullut joku pikku jäynä tietoja ylös kirjatessa. Vai olisiko joku toinen voinut postuumisti saattaa lajinkuvausprosessin loppuun näiden kahden osalta?
Tällainen pikku intrigi vain, mutta kuten sanottu, kun tunnen miehen uuraan elämäntarinan varsin hyvin niin tuo pisti silmään kun sen huomasin.

Kirjoitan tähän jatkoa kun olen tässä illan aikana penkonut asiaa, ja lopulta pääsin jäljille. “Suomalaisen eläin- ja kasvitieteellisen seuran Vanamon julkaisuja osa 4” vuodelta 1926 löytyi pdf:nä ja se sisältää artikkelin “Enumeratio Coleopterorum Fenniae - Lamellicornes, Platysoma, Xylophagi, Fungicola. von John Sahlberg (†), herausgeben von Uunio Saalas”.
Saksankielisessä esipuheessaan Uunio toteaa isältään jääneen kuollessaan kesken tämä käsikirjoitus, jonka hän julkaisee “in den Hauptzügen so wie von meinen Vater geschrieben wurde”, eli niin kuin isänsä sen olisi kirjoittanut.
Ja kyllä, tuosta julkaisusta löytyvät niin E. apicaliksen kuin A. subangulatan lajinkuvaukset. Ja ne on siis John Sahlberg kirjoittanut kuten Uunio mainitseekin.
E. apicaliksen kertoo Sahlberg löytäneensä 4.8. 1894 mädäntyneen heinäsuovan(!) alta, paikkana Rovanen Sodankylässä.
A. subangulatasta hän kuvauksen lopuksi mainitsee sen olevan harvinainen, mutta kertoo C. Sahlbergin (isoisänsä siis) sitä löytäneen useina vuosina Turusta ja itse myöhemmin Sammatista, eli se oli odottanut kuvaustaan jo kauemmin.
Niin, itseäni vaan kiehtovat tällaiset detaljit, ja niinhän se on mennyt kuten edellä uumoilin että lajinkuvaukset kirjoitti John itse (koska, se ei selviä), mutta ne sitten julkaisi Uunio vuonna 1926. Ja kaipa se sitten menee taiteen sääntöjen mukaan että J. Sahlberg on lajien kuvaaja vaikka postuumistikin!

4 tykkäystä