Pihapiirini on kai helteistä johtuen epätavallisen tyhjä hyönteisistä, joten sisällä jäähdytellessäni olen yrittänyt tutkia nimeämättä jääneitä kärpäsiä tänään. Niitä on aika paljon. Muutamille olen löytänyt mielestäni varmat nimet itse, mutta tässä nyt muutamia jätän teille tutkailtavaksi. Jospa vaikka onnistuisin saamaan jollekin nimen avullanne…
-
31.5.2018
-
31.5.2018
-
23.5.2018
-
25.7.2018
Kiitos, Harry! Tetanocera phyllophora ksi olin itsekin ajatellut tuota kolmosta, mutta merkitsin kuitenkin sp.:llä, kun löysin muutamia samantapaisia, niin itseluottamus ei vielä riittänyt… 
Jälkikäteen ajateltuna tuo 2. ei kyllä täsmää mm. selän sukasten perusteella sukuun Meiosimyza, vaan on jotain muuta. Ehtisikö @DipteraJere kommentoida näitä scathophagiideja ja tuota keltaista?
Se on Suillia (Heleomyzidae).
1 tykkäys
Kiitos, Jere! Sen huomasinkin jo tuossa edellisessä viestissäni, ettei ole Meiosimyza.
Kiitokset, Harry ja Jere! Minäkin uppouduin tutkailemaan näitä oikein hartaasti. Tuon Suillian kuvaa muistan katselleeni jo aiemmin ja miettineeni mm. tuota leveää väliä selän karvoituksessa, kun yritin sijoittaa sitä Meiosimyzaksi. Ei tuntunut oikealta. Harmi, että minulla on vain yksi kuva tästä yksilöstä. Takaruumis jää siipien alle. Minun maallikon silmissäni tämä voisi olla vaikkapa Suillia bicolor, vaikkei se kovin kaksiväriseltä näytäkään mustia nilkkoja lukuunottamatta. Suosiolla merkitsen sen kuitenkin sp.:llä.
Noilla Scathophagoilla (1. ja 3.) on eriväriset tuntosarvet. Niitäkin syynäilin tarkkaan ja päättelin, että mustatuntosarvinen (3.) voisi noviisin arvioimana olla Scathophaga stercoraria ja keltatuntosarvinen (1.) Scathophaga spurca. Jääkööt nekin sp.:ksi, jollei joku teistä halua sanoa “painavaa sanaansa” asiasta.

Jere, mukavaa, että vielä innostuit syynäämään näitä kuvia. Olen iloinen siitä, että tunnistin edes 25%.
Tosin Harryn ja sinun avustuksella. Kiitos!