Talvehtinut pikku kärpänen [Megaselia sp.]

Kokoa 3-4 mm. Katselin mm. Lauxaniidae, Sciomyzidae ja Scathophagidae heimoja. Luovutin etsimisen, kun ei millään match’ännyt… Löytyykö apua?


Joensuun Kiihtelysvaara 19.4.2019

Hei

Heimo on Phoridae. Laji menee arvaukseksi: Megaselia scalaris. Jere korjatkoon jos meni metsään.

terv. Raimo

Kiitos avusta, Raimo! En ollut kuullutkaan Phoridae-heimosta. Oppia ikä kaikki! Jätän tämän sp.-tasolle - ja jään toivomaan, että Jere malttaisi joskus täsmentää tietoa…
Edit: Olisiko Phalacrotophora beuki yksi mahdollisuus? Mielestäni tällä kärpäsellä näkyy takaruumiissa yksi leveä tumma vyö ennen tasavaaleaa peräpäätä.

Suomen kolmella dokumentoidulla Phalacrotophora-lajilla on kaikilla huomiotaherättävän värinen peräpää (kirkkaan keltaista ja valkoista).
Megaselioissa taas riittää lajeja (lähes 170), eli arvaukseni meni lähinnä yleisyyden pohjalta.

Raimo

Minä olen vain tällainen harrasteleva noviisi, joka on kiinnostunut kaikista näistä pikkuruisista ötököistä ja niiden kuvaamisen tuottamasta haasteesta. Megaselia sp. riittää minulle hyvin, ellei sitten Jere vahvista ehdottamaasi Megaselia scalarista. :slightly_smiling_face: