Liljassa jotain härmää tms

Liljaan tullut varteen jotain härmää tms sekä nuput kuivuu ruskistuu.

Toisessa penkissä on jo toisena vuonna liljakukko onko hoitokeinoja muuta kuin penkin uusiminen kokonaan?

Siirsin ketjun härmiin, siellä joku osaa ehkä kertoa paremmin, sillä en itse oikein tiedä härmistä.

Ok, kiitos käyn katsomassa sieltä jospa löytyy vastaus

1 tykkäys

Minä sanoisin sen verran, että jos muu ei tehoa niin sitten pitää varmaan vaihtaa multa ja käydä sipulit huolellisesti läpi, mutta liljakukkoihin pitäisi auttaa jos ne vaan kerää ja tappaa kaikki.

Tuo ei ole mitään härmää, vaan normaalia liljojen varren karvaisuutta. Eri liljalajeilla/lajikkeilla karvaisuus vaihtelee, toisilla niitä ei ole ja toisilla voi olla runsaastikin. Karvaisuus voi myös vaihdella samallakin yksilöllä eri vuosina ja joillakin liljoilla karvaisuus vähenee varren kasvaessa korkeutta ja nuppujen kokoa. Liljoilta ei myöskään tunneta ainuttakaan härmäsientä.

Nuppujen kuivuminen taas voi johtua olosuhteista tai jostain muusta. Botrytis-suvun homeet voivat kuivattaa nuppuja ja vahingoittaa lehtiä, joten kyse voi olla niistä. Mikään mullan vaihto tai sipulien pesu ei niihin auta, sillä maaperä on täynnä niitä, eikä niistä pääse mitenkään eroon. Yleensä niistä ei ole mitään vaivaa, mutta joskus olosuhteiden ollessa niille otolliset ne voivat vahingoittaa eläviä kasveja. Vuoden kuluttua tilanne on taas toisenlainen. Maaperässä niitä on, mutta ne eivät välttämättä aiheuta kasveille mitään ongelmia.

Hei, kiitos vastauksesta. Tämä oli uusi ilmiö liljoissa kun monta vuotta niitä penkeissä ollut ja välillä uusia värejä lisännyt.

Tuo liljakukko on harmillinen kun se vahingoittaa liljan vartta joka menee ihan ruskeaksi ja lehdet karsiutuu sekä osa kukista ei aukea ollenkaan.
Minulla on niitä monta penkkiä ja kurjan näköisiä jos liljakukko pääsee pesimään niihin, vaikka kuin litsin niitä.
Harmi kun ei ole mitään mikä niihin auttaisi?