Lyhytsiipinen [Ischnosoma bergrothi]

Hei,
avataanpa oma viestihistoriani tällaisella kuva-arvoituksella. Osaisikohan joku tunnistaa tämän minulle uuden tuttavuuden? Pituutta 5mm ja Tampereelta Vuoreksen Rimminsuolta seulottu 21.9.2016.

Matias

1 Like

Äkkiseltään tulee ihan Ischnosoma bergrothi mieleen, mutta näissä olis hyvä käydä Palmin sukutuntomerkit läpi, voi nitkahtaa ihan toiseen sukuunkin.

Juha

Kiitos Juha!
Eipä ole helppoa ilman kunnollista vertailumateriaalia. Bolitobiini-tribuksesta kun mulla on ennestään vain Lordithoneja. Toisaalta olen näkevinäni nilkkajaokkeiden alla isoja okia, jotka veisivät sukuun Bryocharis (jonka lajit on nykyään jaettu jo muihin sukuihin). Toisaalta otuksen palpit eivät sovi Bryochariksille vaan Mycetoporus-Ischnosoma-Bryoporus crassicornis -ryhmään. Miltähän pitäisi näyttää "borstpunkt vid ögats innerkant :smiley: ?
Taidanpa jättää otuksen vielä kypsymään, ja otan mukaan kun seuraavan kerran pääsee isojen kokoelmien äärelle.

Matias

1 Like

Se borstpunkt vid ögats innerkant on siis “muuta pintapisteytystä suurempi pyöreä kuoppa, josta kasvaa karva”. Päältäkatsoen silmän takakulman vieressä otsalla pitäisi olla tällainen - siis molempien silmien. Kaivoin itseltä I. bergrothin esiin ja se on kyllä hyvin ton sun elukan näköinen. Peitinsiipien päädyt on tosin mun elukalla selvemmin punaiset. Bryochariksia en nyt äkkiseltään saanut käsiini, enkä muista ulkoa miten noi okastuntomerkit erosivatkaan. Että vähän tällainen puolivajakkivastaus edelleen.

Juha

Kyllä tällä kuopat löytyy päälaelta, ja toisesta kasvaa ohut karvakin. Sen perusteella jatkoin kaavassa menemään ja Ischnosoma bergrothiin päädyin ihan hyvillä mielin.
Kiitokset Juha! Kiva, että näin komealle otukselle löytyi komea nimikin.

Matias

1 Like