Siivotessani kuvakansioitani tuli pari vanhaa tapausta vastaan, jotka aattelin tänne laittaa. Tympönen on kuvattu 2019 elokuussa ja rusokas saman vuoden lokakuussa.
Sukkulatympönen (Hebeloma ischnostylum) (?)
Nämä löytyivät kasvamassa rehevästä, korpimaisesta metsästä muistaakseni kostean uran reunalta. Lähipuina ainakin kuusta ja koivua, myös aika varmaan muitakin puita.
Haju näillä oli voimakkaan makea, ja kun tajusin että kyseessä on tympönen, niin määritys meni helposti simatympösen ryhmään. Itiöt olivat mantelinmuotoisia, dekstrinoideja ja karkeanystyisiä ja niillä oli irtoava ulkokalvo. Keilokystidit olivat sormimaisia.
Olen sieniatlaksen ja FTE:n kuvausten avulla päätynyt lajiin sukkulatympönen. Palsamitympönen sulkeutui itiöiden koon takia helposti pois. Simatympönen on mielestäni ainoa mahdollinen vaihtoehto, mutta itiöiden Q (yli 1.8) ja itiöemien vaaleus tuntuvat enempi osoittavan sukkulatympöseen.
Nämä löytyivät loppusyksyisestä haavikosta. Tuoksu oli näilläkin erottuva, sellainen imelän mansikkainen - kukkainen. Olivat rusokkaiksi kookkaanpuoleisia. Näytettä ei tullut otettua.
Sacchariolentia-tympösporukka on tuntunut vaikealta mikroskoopin alla. Olen nyt tauon jälkeen katsonut uusin silmin näytteitä ja päätynyt siihen, että meillä on nuo molemmat sukkula-itöiset lajit: H. ischnostylum ja H. fusisporum. Se selittäisi hankaluudet parhaiten.
Jäikö mielikuvaa itiökoosta? Kaavassahan tuo menee niin, että jos itiöt leveämpi kuin 6.4 tai pidempiä kuin 12 => fusisporum.
Tuosta jälkimmäisesta ehdottaisin varovaisesti, että entä Pseudoclitocybe? Hajusta ei mielikuvaa minulla ole, Fungan mukaan hajua ei niin ole, mutta Sieniopas sanoo, että karvasmanteli.
OK, hyvä, H. ischnostylum sopii täysin. Mielelläni käyttäisin kuvaasi sivustolla, olen pöivittämässä noita Hebe-sivuja. Tämä menee ymmärtääkseni nyt niin, tuo siellä nyt oleva kuva (skanni diasta, Unskin ja Lassen vanha keruu Valkeakoskelta), on H. fusisporum.
Tähän H. ischnostylumiin sopii Ruissalosta yksi näyte, mutta muuta selvästi tähän menevää ei ole tullut vastaan.
Pidä näyte tallessa, jos tulee muutakin lähetettävää tänne suuntaan, niin mielellään ottaisimme tuon tai osan tuosta talteen.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.