Mökin ikkunalle laskeutui eilen (7.8.) tämmöinen, josta en osaa sanoa juuri muuta kuin että on varmasti hyönteinen.
Kuvauspaikkana Mäntyharju. Onnistuisiko joku osaavampi tästä kuvasta tarkentamaan määritystä?
Tämä on joku skorpionikorento Panorpidae. Ehkä vyöskorpionikorento Panorpa communis, sillä se on Suomessa yleinen.
Vyöskorpionikorento on kyllä tosiaan hyvinkin tämän näköinen, joten olet varmaankin aivan oikeassa. Kiitos nopeasta vastauksesta
Itse kun harrastan hyönteisiä pääosin tasolla “mitä kameran eteen osuu”, niin aivan vieras lajiryhmä, enkä osannut siihen suuntaan oppaista edes katsoa. Kaunis hyönteinen kyllä.
Vyöskorpionikorennosta - tästä kuvan ylemmästä - alkoi minun innostukseni ötököiden kuvaamiseen yhdeksän vuotta sitten. Sain silloin myös täällä Foorumilla asiantuntevia määrityksiä ja neuvoja. Kuten sen, kuinka voi kuvasta erottaa lajit vyöskorpionikorento (Panorpa communis) ja tummavyöskorpionikorento (Panorpa vulgaris). Nuolet osoittavat siivessä tummia alueita. Jos se yltää vain yhden suonivälin alueelle, kyseessä on vyöskorpionikorento. Jos taas kahden suonivälin alueelle, niin silloin kuvassa on tummavyöskorpionikorento.
Tässä kuvassa on siis vasemmalla vyö- ja oikealla tummaskorpionikorento.
Ero ei siis ole kovin suuri näiden kahden lajin välillä! Yläkuvassani on kaksi koirasta ja alakuvassa kaksi naarasta.
Sinun kuvassasi ei kovin hyvin näy nuo täplät, koska se on sivukuva. Sen voi heti sanoa, että kyseessä on naaras. Jos sinulla sattuisi olemaan ylhäältäpäin otettu kuva, niin siitä voit tuon ohjeen perusteella päätellä, kumpi laji on kuvassasi. Jatka vain kuvaamista ja kysele meiltä foorumilaisilta neuvoa, jos tarvitset!
Kiitos tosi kattavasta selostuksesta! Valitettavasti ylhäältä päin ei löydy kuvaa, mistä tuo selviäisi. Jos olisin arvannut sen olevan olennaista, olisin varmaan vielä sen yhden dokumenttikuvan napannut. Tätä kuvaa lähemmäksi en siis pääse, suurensin kuitenkin tuon siiven tyviosan, jos siitä osaavampi pystyisi päättelemään. Suurennos on 100% croppi originaalista.
Pälkäne. Entäs nämä? Eikö tuolla ruumiin keltajaotuksella ole merkitystä? Onko alimmassa kuvassa tummavyö ja ylemmissä vyö?
Usein asiat voivat olla pienestä kiinni!
Hyvä neuvo jatkaessasi ötököiden kuvausta: Yritä aina ottaa kuva suoraan ylhäältä päin ja sitten myös sivukuva - tai päinvastoin!
Hyvä selventävä suurennos sinulla. Eiköhän sen perusteella voi sanoa, että Lassin ehdotus on oikea.
Oikein on. Eka kuvassa tosin on tummaa 1½ siipivälin alueella, mutta ainakin minä olen tulkinnut tällaiset vyöksi. En muista, olenko joskus saanut sellaisen ohjeen viisaammiltani…