Metsä- vai tummapapurikko

Kuvattu 23.6.2024, aika tuoreen näköinenkin, mutta siivessä näkyy mutka kuten metsäpapurikolla, mutta onko se ? Keväthän oli hieman erikoinen säiden suhteen.

Tummapapurikko.

Mistä löydät sen suoran juovan tuon silmän alta ?

En tiedä onko tuo tarkoittamasi juova oikea määritystuntomerkki.
Tummapapurikolla on takasiiven alapinnalla ylimmän täplän ympärillä kaksi vaaleaa rengasta ja metsäpapurikolla 1.
Tummapapurikon alapinnan kuviot/poikkiviivat on terävämmät/ vahvemmat, kuin metsäpapurikolla. Näillä opeilla olen itse suorittanut perhostentin aikoinani.
Koosa on myös eroja mutta kuvasta sitä ei voi päätellä.

2 tykkäystä

Saanko kysyä Markku, missä olet perhosen kuvannut? Täällä Lahden seudulla? En ole perhosia juuri bongannut, mutta silmämääräisesti arvellen perhosia on huomattavan vähän lennossa. Lähinnä on näkynyt muutamia sitruunaperhosia, mutta hyvin vähän kangasperhosia ja lanttuja. Toisaalta, minä myös havaitsin tummapapurikon kaupunkialueella, kun yleensä niitä olen havainnut metsässä ym. luontopaikoissa. Toivotaan että perhoskesästä kehkeytyisi vielä runsaslajisempi! :smiling_face:

Kiitos Mali. Nämä tiedot minulla kyllä olikin. Kuvassa kun näkyi vaan alapinta, jolloin noista perinteisistä tuntomerkeistä ei ole apua.

Orimattilan Luhtikylässä. Vähissä ovat ainakin sinisiivet, niitä nähnyt vain muutaman.

Minulle tuo juova-tuntomerkki on tuttu, mutta silmätäplän rengas on uusi tuntomerkki. Tuollaista ei ole tullut vastaan kirjoissa eikä netissä.
Tuotako tarkoitat? Tässä kaksi vaaleaa rengasta?->
2890_petropolitana_crop

Sama tuntuma, en ole havainnut yhtä ainutta sinisiipeä tänä kesänä.

Juuri sitä tarkoitin. Ei ole kirjoissa mainittu, Ehkä tämä ei ole ollut niin virallinen tai käytetty määritys tuntomerkki.

Tuossa laittamassani kuvassa on metsäpapurikko(Raahe, 14.6.2017).

Niin varmaan onkin. Minun silmääni Tummapapurikon alapinnan kuviot ovat selvästi vahvempia kuin metsäpapurikolla. Ehkä en osaa selittää asiaa kunnolla.kuvassasi etusiiven silmätäplät ovat ihan tyypilliset metsäpapurikolle.

Pitäisi olla vertailukuvat missä nuo mainitsemasi takasiiven täplien erot olisi selitetty.

Perhoskirjoista ne näkyy

Tuo nyt oli alentava vastaus :face_with_raised_eyebrow:

En tarkoittanut sitä alentavaksi millään tavoin. Itselläni on useampi määritysopas. Kaikissa niissä näkyy että näillä lajeilla on selvästi eroja siiven alapinnoilla.
Toki yksilöissä on poikkeavuuksia aina. Omaan silmääni tummapapurikon kuviot ovat selvemmin erotettavissa kun metsäpapurikolla ne ovat hailummat.
Kuten edellä mainitsin, en tiedä kuinka virallisia määritys keinoja nämä ovat. Toki siipien yläpinta antaa aina oikean määrityksen.
Jokainen näkee asiat aina enemmän tai vähemmän tarkemmin. En ole väittänyt että oma näkemykseni on oikea vaan näin olen asiat oppinut.
Voidaan unohtaa tämä minun määritykseni, koska asiassa on mielipide eroja. Ja odotellaan jos joku kokeneempi haluaa määrittää tämän vielä.

Ja vielä noihin täpliin. Metsäpapurikolla saattaa näkyä 2 rengasta myös , niin kuin sinun kuvassasi, mutta ne ovat epätarkemmat ja kapeammat ja nopeesti katsottuna näyttää 1 renkaalta. Kyse oli koknaisuudessaan kaikesta kuvioinnista tämä vahvemmin ja heikoimmin erottuva. Olen huono selittämään asioita ja olisi pitänyt avata perusteluitani enemmän.

1 tykkäys

Tuota juuri ihmettelin. Nyt asia on selvä näiltä osin. Ja aloituskuvan määrityksestä olen samaa mieltä :wink: …jatketaan luonnon ihmettelyä :slightly_smiling_face:

1 tykkäys