TiedÀn, ettÀ muutamia teistÀ kiinnostaa yhÀ tÀnÀ kesÀnÀ kÀymÀmme ketjuttelu kilpikuoriaisen toukkien tiimoilta. TÀnÀÀn kuvasin sarjan pihapiirin huopaohdakkeella majailleesta laakakilpikuoriaisen (Cassida rubiginosa) toukasta ennen kuin otin sen kasvatukseen saadakseni kenties selville, olenko pÀÀtellyt lajin oikein. Mutta yllÀtys tulikin esiin, kun nyt illalla latasin kuvat tietokoneelle ja nÀin ne isolta ruudulta. Kaksi ensimmÀistÀ kuvaa on otettu klo 14.45 ja viimeinen klo 14.46 eli lauoin ne perÀkanaa. EnsimmÀisessÀ kuvassa merkitsin nuolella asian, jota ryhdyin pohtimaan tekoÀlyn kanssa. Ensin sain vastaukseksi, ettÀ kyseessÀ on ulostehaarukka. Kun vÀitin vastaan, ettÀ tÀmÀn ulokkeen tÀytyy mielestÀni olla perÀsuoli tms., josta toukka ruiskuttaa ulostettaan suojakilven pÀÀlle, niin ÀÀni muuttui kellossa. AI pyysi anteeksi, ettÀ oli katsonut kuvaani huolimattomasti ja seurasi uutta tietoa. Harmikseni olin keskustellut kÀnnykÀllÀ, jossa minulla oli tumma pohjavÀrivalinta. En osannut tehdÀ muuta kuin ottaa pari kuvakaappausta, jotka liitÀn tÀhÀn. Pahoittelen, ettÀ tÀtÀ ei ole varmaan helppo lukea⊠Kannattaa klikata suuremmaksi.
Olipa mielenkiintoinen vÀittely! Ja lopulta löytyi monipuolisesti asiaakin.
TÀssÀkin 27.6.2026 ottamassani kuvassa nÀkyy sama, mutta paljon lyhyempÀnÀ. En silloin kiinnittÀnyt asiaan huomiota, vaikka havaitsin sen. VÀhÀn vain ihmettelin, mikÀ lienee..
Katselin nyt aiempien kilpikuoriaisketjujen kuvia tarkemmalla silmĂ€llĂ€. Tertun kuvassa âLaakakilpikuoriainen 8 Cassida rubiginosa toukkavaiheâ nĂ€kyy myös teleperĂ€suoli hyvin. Myös hangon tyviosa on hyvin nĂ€kyvissĂ€. Malin kuvassa âinkoo_20260618_0137-Editâ nĂ€kyy perĂ€suoli myös hyvin. Malin kuvassa âinkoo_20260618_0147-Editâ myös hangon piikit ovat kiitettĂ€vĂ€sti nĂ€kyvissĂ€. Samassa kuvassa nĂ€kyy toukan etupÀÀssĂ€ isot âvalesilmĂ€tâ. Luulen niiden tehtĂ€vĂ€nĂ€ olevan myös viholaisten pelottelu. Toukan varsinainen pÀÀ jÀÀ laakean ruumiin alle. Seuraavassa kehnonlaisessa kuvassa nĂ€kyy toukan musta pÀÀ, toukka on jĂ€rsimĂ€ssĂ€ huopaohdakkeen lehden pÀÀllyskerrosta.
Miten kauan kilpikuoriaistoukat samassa kasvustossa viihtyvÀt? Kuvasin 13.6. kilpikuoriaisen pietaryrtiltÀ (ilmeisesti nirhakilpikuoriainen). Eilen 14.7. kÀvin samassa paikassa ja yllÀtyksekseni kilpikuoriaisen toukkia löytyi vielÀ useita pietaryrttien lehdiltÀ.
Kiva kuva ruokailevasta toukasta! Me olemme oppineet paljon uutta nĂ€iden kilpikuoriaisketjujen tiimoilta. Se on ollut mielestĂ€ni erittĂ€in mielenkiintoista. Minulla on nyt meneillÀÀn koe. Otin kasvatukseen yhden toukan pietaryrtiltĂ€ toissapĂ€ivĂ€nĂ€. Eilen se oli pudottanut taakkansa purkin pohjalle. Annoin sille tĂ€nÀÀn pari uutta pietaryrtin lehteĂ€, mutta ei se taida enÀÀ syödĂ€. Jospa se on jo valmis koteloitumaan vai lieneekö toiveajatteluani⊠Ainakin tĂ€nÀÀn se oli elossa ottaessani oheisen kuvan. Ulostehaarukka retkotti aika rennon nĂ€köisenĂ€, mutta teleskooppianustaan se liikutteli terhakkaasti. âPelottelusilmĂ€tâ nĂ€kyvĂ€t tĂ€ssĂ€ kuvassa hyvin. Minulla ei ole aavistustakaan, kuinka kauan nĂ€mĂ€ toukkavaiheet nahanluonteineen kestĂ€vĂ€t.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvÀ hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympÀristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjÀrjestelmÀ, jonka tarkoituksena on kehittÀÀ yhteistÀ
ympÀristöpolitiikkaa ja lainsÀÀdÀntöÀ
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympÀristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.