Mielenkiintoinen yllĂ€tys! Uutta kilpikuoriaisista 🧐

TiedĂ€n, ettĂ€ muutamia teistĂ€ kiinnostaa yhĂ€ tĂ€nĂ€ kesĂ€nĂ€ kĂ€ymĂ€mme ketjuttelu kilpikuoriaisen toukkien tiimoilta. TĂ€nÀÀn kuvasin sarjan pihapiirin huopaohdakkeella majailleesta laakakilpikuoriaisen (Cassida rubiginosa) toukasta ennen kuin otin sen kasvatukseen saadakseni kenties selville, olenko pÀÀtellyt lajin oikein. Mutta yllĂ€tys tulikin esiin, kun nyt illalla latasin kuvat tietokoneelle ja nĂ€in ne isolta ruudulta. Kaksi ensimmĂ€istĂ€ kuvaa on otettu klo 14.45 ja viimeinen klo 14.46 eli lauoin ne perĂ€kanaa. EnsimmĂ€isessĂ€ kuvassa merkitsin nuolella asian, jota ryhdyin pohtimaan tekoĂ€lyn kanssa. Ensin sain vastaukseksi, ettĂ€ kyseessĂ€ on ulostehaarukka. Kun vĂ€itin vastaan, ettĂ€ tĂ€mĂ€n ulokkeen tĂ€ytyy mielestĂ€ni olla perĂ€suoli tms., josta toukka ruiskuttaa ulostettaan suojakilven pÀÀlle, niin ÀÀni muuttui kellossa. :joy: AI pyysi anteeksi, ettĂ€ oli katsonut kuvaani huolimattomasti ja seurasi uutta tietoa. Harmikseni olin keskustellut kĂ€nnykĂ€llĂ€, jossa minulla oli tumma pohjavĂ€rivalinta. En osannut tehdĂ€ muuta kuin ottaa pari kuvakaappausta, jotka liitĂ€n tĂ€hĂ€n. Pahoittelen, ettĂ€ tĂ€tĂ€ ei ole varmaan helppo lukea
 :folded_hands: Kannattaa klikata suuremmaksi.

Olipa mielenkiintoinen vÀittely! Ja lopulta löytyi monipuolisesti asiaakin.

Joensuun Kiihtelysvaara 13.7.2026

Joskus sattuu moukan tuuria! :wink:
P.S. NÀkyyhÀn se haarukkakin ekassa kuvassa

2 tykkÀystÀ

TÀssÀkin 27.6.2026 ottamassani kuvassa nÀkyy sama, mutta paljon lyhyempÀnÀ. En silloin kiinnittÀnyt asiaan huomiota, vaikka havaitsin sen. VÀhÀn vain ihmettelin, mikÀ lienee..

2 tykkÀystÀ

Vau! Onnittelut Terttu upeasta kuvasarjasta!:hugs: :heart:

1 tykkÀys

Katselin nyt aiempien kilpikuoriaisketjujen kuvia tarkemmalla silmĂ€llĂ€. Tertun kuvassa ‘Laakakilpikuoriainen 8 Cassida rubiginosa toukkavaihe’ nĂ€kyy myös teleperĂ€suoli hyvin. Myös hangon tyviosa on hyvin nĂ€kyvissĂ€. Malin kuvassa ‘inkoo_20260618_0137-Edit’ nĂ€kyy perĂ€suoli myös hyvin. Malin kuvassa ‘inkoo_20260618_0147-Edit’ myös hangon piikit ovat kiitettĂ€vĂ€sti nĂ€kyvissĂ€. Samassa kuvassa nĂ€kyy toukan etupÀÀssĂ€ isot ‘valesilmĂ€t’. Luulen niiden tehtĂ€vĂ€nĂ€ olevan myös viholaisten pelottelu. Toukan varsinainen pÀÀ jÀÀ laakean ruumiin alle. Seuraavassa kehnonlaisessa kuvassa nĂ€kyy toukan musta pÀÀ, toukka on jĂ€rsimĂ€ssĂ€ huopaohdakkeen lehden pÀÀllyskerrosta.

Miten kauan kilpikuoriaistoukat samassa kasvustossa viihtyvÀt? Kuvasin 13.6. kilpikuoriaisen pietaryrtiltÀ (ilmeisesti nirhakilpikuoriainen). Eilen 14.7. kÀvin samassa paikassa ja yllÀtyksekseni kilpikuoriaisen toukkia löytyi vielÀ useita pietaryrttien lehdiltÀ.

1 tykkÀys

Kiva kuva ruokailevasta toukasta! Me olemme oppineet paljon uutta nĂ€iden kilpikuoriaisketjujen tiimoilta. Se on ollut mielestĂ€ni erittĂ€in mielenkiintoista. Minulla on nyt meneillÀÀn koe. Otin kasvatukseen yhden toukan pietaryrtiltĂ€ toissapĂ€ivĂ€nĂ€. Eilen se oli pudottanut taakkansa purkin pohjalle. Annoin sille tĂ€nÀÀn pari uutta pietaryrtin lehteĂ€, mutta ei se taida enÀÀ syödĂ€. Jospa se on jo valmis koteloitumaan vai lieneekö toiveajatteluani
 Ainakin tĂ€nÀÀn se oli elossa ottaessani oheisen kuvan. Ulostehaarukka retkotti aika rennon nĂ€köisenĂ€, mutta teleskooppianustaan se liikutteli terhakkaasti. “PelottelusilmĂ€t” nĂ€kyvĂ€t tĂ€ssĂ€ kuvassa hyvin. Minulla ei ole aavistustakaan, kuinka kauan nĂ€mĂ€ toukkavaiheet nahanluonteineen kestĂ€vĂ€t.

Joensuun Kiihtelysvaara 15.7.2026