Outo juttu [Cassida rubiginosa, laakakilpikuoriaisen toukka]

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa! Minkä ihmeen minä kuvasin tänään huopaohdakkeen lehdeltä? Kooltaan tämä oli noin 8 mm. Arvelin sitä roskaksi, mutta nyt näytöllä katsellessani en ymmärrä, mikä roska siihen olisi lennähtänyt… Tajuaako kukaan muukaan? Onko se sittenkin joku otus? :thinking:



Joensuun Kiihtelysvaara 30.6.2023

Kilpikuoriaiset – Cassida.

Cassida vittata Villers, 1789

Kiitos! Olet sinä ihme tietäjä, Yrjö… :+1: Pari tuntia… ja minun kuvaamani “roska” sai selityksen! Kun sain sinun vinkkisi, niin jopa alkoi tietoa löytyä. Olen kuvannut näitä laakakilpikuoriaisia (Cassida rubiginosa) kahtena viime kesänä pientareen huopaohdakkeilta. Englanninkielinen nimi onkin Thistle Tortoise Beetle. Kasvu munasta viiden toukkavaiheen kautta aikuiseksi on nopeaa, vain muutaman viikon. Aikuiset talvehtivat. Aivan nuoret toukat ruokailevat lehtien alla, mutta kehittyneemmät asteet ohdakkeiden lehtien päällä. Sellainen tämä minun tämänpäiväinen “roskani” siis oli. Ne kasaavat pinnalleen kuolleista toukannahoista ja toukanpurusta (frass) hämäävän suojuksen. Hyvin se hämäsi minuakin! :joy: Oppia ikä kaikki :heavy_heart_exclamation:


Kaksi päivää on vierähtänyt ja tänä iltana tapasin taas pari toukkaa, jotka olivat kasvaneet ja muuttuneet hiukan. Nämä kaksi kuvaa ovat suuremmasta toukasta. Ensin se ruokaili rauhassa huopaohdakkeen lehdellä, mutta kun se kiusaantui minun kuvaamisestani, niin se lyyhistyi matalammaksi ja heilutteli “camouflageaan” ylös alas - ilmeisesti hämätäkseen. Kylläpä tämä on mielenkiintoista seurattavaa!



Joensuun Kiihtelysvaara 2.7.2023

2 tykkäystä

Minäkin törmäsin tänään illalla tuollaiseen. Se oli yllättävän pieni ja vasta kuvasta tajusin mikä se oli.

:+1: Roskaksihan minäkin omaani ensin luulin. :wink: Myöhemmin näin vielä muutamia pienempiä… ilmeisesti nuorempaa kehitysvaihetta. Kaikkea kivaa löytyy luonnosta, kun pitää silmät ja mielen avoimina!