Hei! Törmäsin tässä yhtenä päivänä jännään ilmiöön.
Kun minusta näyttää siltä että näissä kuvissa apilan lehdet kasvavat suoraan jo kukkineesta apilan kukasta. Miten ne noin kasvavat? En ole nähnyt moista ennen. Nämä kuvat 3.9.2023
Hei! Törmäsin tässä yhtenä päivänä jännään ilmiöön.
Anteeksi että on hupno kuvan laatu. Kännykkäni makro ei ole kovin tarkka. Minulla on järkkäri ja siinä makro-objektiivi, mutta sen käyttäminen on jotenkin tosi hankalaa. En löydä kameran etsimestä sitä kohdetta jonka haluaisin kuvata ja se on niin painava. Tarvitsisin ihan kädestä pitäen opetusta siitä miten säätää eri asetuksia. Olen ajatellut valokuvauskurssia mutta siihenkin ei ole hirveästi varaa. Tottakai jos säästäisin muutaman viikon niin ehkä pääsisin kansalaisopiston kurssile. Haluaisin kyllä oppia kuvaamaan ammattitaitoisemmin ja oppia oman kamerani säädöt ja myös loittorenkaat kiinnostavat minua.
Tämä nyt on aivan puhdas arvaus mutta olisi mahdollista että paikoilleen jääneen kukinnon siemenet olisivat alkaneet itää.
No se mullekkin tuli mieleen.
Jos revit kukan puoliksi, miltä lehtivarsien yhtymäkohdat siihen vaikuttavat?
Tästä ilmiöstä käytetään englanninkielistä nimitystä ”phyllody” ja useimmiten sitä aiheuttaa fytoplasmat. Fytoplasmat ovat soluseinättömiä bakteerien kaltaisia eliöitä, jotka elävät kasvien johtosolukoissa, aiheuttaen kasveille erilaisia kasvuhäiriöitä ja muunlaisia oireita. Joissain tapauksissa myös virukset ja tietyt ympäristötekijät voivat aiheuttaa tätä ilmiötä.
Miten sen erottaa tavallisesta vivipariasta?
Vivipariassa siemenet itävät ennenaikaisesti. Phyllody-ilmiössä generatiiviset rakenteet kehittyvätkin vegetatiiviisiksi rakenteiksi. Käytännössä noita kahta on varmaan vaikea joskus erottaa toisistaan, mutta ainakin apiloilla phyllody on yleinen ilmiö.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.