Käävän tunnistuspyyntö

Keminmaa, 12.9.2023
Leikkauspinta tasaisen vaalea. Ulkoreunoista vähän harmaantui. Haju mieto.

Kukaan ei ole vastannut tähän koska on ilmeisen oudon näköinen. Itse en tunne tuon näköistä kääpää. Mutta jos tuosta kuvittelee lakin pintakelmun toisenlaiseksi niin muoto ja habitus vie ajatukset selvästi sukuun Albatrellus eli lampaankääpiin… Biotooppi näyttää kuivalta kankaalta taikka hiekkapohjaiselta ketomaiselta nurmikolta mikä ei oikein sovi lampaankääpään. Kasvupaikkaan voisi sopia paremmin vuohenkääpä taikka typäskääpä. Itse en tästä keksi oikein mitään muuta kuin jotenkin lakin pintakelmun osalta poikkeavia nuoria typäs/vuohenkääpiä. Tämä nyt on vain arvelua, toivottavasti foorumin kääpägurut kommentoivat paremmalla asiantuntemuksella.

Tätä minäkin ihmettelin. Yksi mahdollinen laji olisi sudenkääpä, Boletopsis grisea. En ole koskaan nähnyt yläpinnaltaan noin ruskeita sudenkääpiä, yleensä harmaanruskeita, mutta tuo kasvupaikka sopisi sille paremmin.

Väri oli todellakin ruskea. Noista kuvista tuo ylempi on lähempänä todellisuutta värin osalta.

Mustajalkakääpä? Uusia kuvia otin tänään, mutta onko sama laji

Tuo alin nyt ainakin on mustajalkakääpä. Sormituntumalta sen kyllä erottaisi lampaankäävän sukulaisista ja sudenkäävästä, onhan se paljon sitkeämpi. Olen itse joskus nähnyt hyvin nuoria mustajalkakääpiä joilla ei (vielä) ole ollut juurikaan mustaa jalassa.

Tämä alempi on varmaan tuo Mikon ehdottama mustajalkakääpä.