Mikä kielo? [Kalliokielo – Polygonatum odoratum]

Hei! Osaako tarkempisilmäiset sanoa, onko tämä lehtokielo vai kalliokielo?

Kiinnitin huomiota näihin tavallisten kielojen joukossa vasta tänä vuonna, vaikka ovat varmasti kasvaneet paikallaan Pohjois-Hämeenlinnassa (puolivarjo/varjossa täyteen kasvaneen maakellarin päällä) pidempäänkin, mutten ole varmaan vaan sattunut näiden kukinnan aikaan kurkkamaan.

Varsi näyttää särmikkäälle, joten mielestäni on kalliokielo. Lehtokielolla varsi olisi liereä ja kukkia ainakin yleensä enemmän. Koska kasvaa maakellarin päällä oletan, että on pihalla tai ainakin lähellä, joten voisi olla ehkä tarhakalliokielokin. En ole siitä varma, että onko se risteymä vai jalostettu perus kalliokielosta. Luulen kuitenkin, että kuvassasi on perus kalliokielo.

Kalliokielo. Tarhakielo (tai tarhakalliokielo) on risteymä. Se on kookas ja sillä kukat ovat 1 - 5:n ryhmissä, kalliokielolla tav. yksittäin tai joskus pareittain.

Ensin mietin myös, että olisiko vanhaa perua puutarhasta, mikä on toki mahdollista jos jäänne on jostain yli 50v takaa koska omien vanhempieni aikana tähän ei ole istutettu tarhakalliokieloa ja kielojen kellarikummun valloitus on tapahtunut omana elinaikanani, niitä ei ollut tuossa vielä silloin kun olin itse vielä vaahtosammutin :laughing:

Varman tarhakalliokielon sain hiljattain tutulta pistokkaana ja se on silmäarviolta yli tuplasti korkeampi ja tummempi lehdistö, istutin sen aivan toiselle puolelle pihaa. Nämä kaikki yksilöt puolestaan sulautuvat tavallisten kielojen joukkoon enkä ollut edes huomannut niitä ennen kuin nyt satuin kukinnan aikaa kurkkaamaan tuonne pensaikon taakse. Siksi arvelin, että voisi olla ihan luonnonlajikin.

1 tykkäys