Nämä kasvavat Helsingissä, vallitsevasti siniviolettina. Voisiko olla ukonkello?
Kaksi alinta kuvaa ovat ukonkelloista. Erittäin tuttuja minulle. Ovat parastaikaa komeasti kukassa täällä ja kimalaiset kiittävät! Ukonkelloissa tapaa silloin tällöin noita valkoisia värimuunnoksia - kuten toki monissa muissakin kasveissa. Ylimmän kuvan kellokukat lienevät kissankelloja, vai mitä mieltä olet?
Kiitos paljon! Kissankelloiksi nuo kellot ovat mielestäni liian isoja…onkohan vielä muita ehdokkaita
Kurjenkello ykkönen otaksun.
Risteytyyköhän kissankello ja kurjenkello keskenään? Jos ne on hybridikissankelloja?
En tiedä risteytymismahdollisuuksista, mutta kurjenkello se ei kuitenkaan ole. Sen kello olisi avonaisempi ja emin luotit toisen näköisiä. Tapion kellokukan emi sopisi kissankellolle. Edelleen olen siis kissankellon kannalla. En kuitenkaan jääräpäisesti. Odotellaan lisää mielipiteitä…
Jep. Ei jää jälelle ku kissankello. Mut minkätähe ne on kasvanu isommiks ku kissankellot. Jos ne on jonkun puutarhasta.
Onhan tässä kuvassa vielä se, että mihin me vertaamme noiden kukkien kokoa. Eihän tässä oikein ole sellaista vertailukohtaa!
Kiitos vastauksista. Jos vielä käyn kasvupaikalla, mittaan kellon koon…
Ensimmäisessä kuvassa on mielestäni kissankello ja muut ovat ukonkelloja. Kurjenkellolla on pidemmät luotit, avonaisempi kukka ja teriön liuskat ovat leveyttään lyhyempiä.
Kissankelloja on vähän monenlaisia. Joissakin se kello on pitkä, joissakin lyhyt. Olen niitä ihmetellyt, että ovatko samaa lajia. Niitä on lajeinakin useampia lajeja kissankelloja. Vielä se kello voi olla pienempi tai suurempi, se saattaa riippua kasvupaikasta.
Pitää paikkansa. Tässä yks kuvapari kurjenkello ja kissankello. Nää kuvasin meijän mailta. Kurjenkellot kasvaneet samassa paikassa aina. Joskus 50-luvulla näin eka kertaa, joten dna pysynyt puhtaana.
Sorry nimet meni väärinpäin.