Toukkia ukonkellolla

Tunnistaako joku nämä pienet toukat? Tänä kesänä kaikki ukonkellon lehdet on syöty pitseiksi. Aiempina vuosina ei ole näin käynyt. Toukkia on vain ukonkelloissa, kaikki muut kukat saa olla rauhassa.

Tosi epävarma veikkaus..
Kärsäkkäillä mielestäni tämä tapaiset toukat.

1 tykkäys

Liljakukolla samanlaisia.

1 tykkäys

Toivottavasti on kärsäkkään, sillä tänä keväänä ensimmäisen kerran olen löytänyt liljakukkoja, mutta vain yhdestä liljan varresta ja kaikki olen kerännyt, mitä olen löytänyt. Samoin munat. Jos nuo kaikki toukat, mitä nyt löysin, on liljakukon, niin aika mahdottoman tehtävän edessä ollaan. Niitä on nimittäin valtavasti.

Kärsäkkäiden toukista en osaa sanoa mitään, mutta tämän liljakukon toukan olen kuvannut neljä vuotta sitten. Se oli tumman limamaisen kerroksen sisällä ja pestyäni sen, otin nämä kuvat. Jos tuo sinun kuvaamasi toukan ympärillä ei ollut mitään ylimääräistä, vaan se oli havaitessasi juuri kuvasi näköinen, niin en oikein usko, että se olisi liljakukko. Toivottavasti! :crossed_fingers:

Olisi kai aika epätavallista, jos liljakukko ei hakeutuisi liljakasveille, jos sellaisia ympäristöstä löytyy…

No näinpä. Nyt kun asiaa miettii, niin tuskin on liljakukko, sillä vieressä on ruskoliljaa koskemattomana. Liljoja on pihassa kolmessa eri paikassa, mutta vain yhden paikan kahdesta varresta olen löytänyt kuoriaisia ja munia. Merkkaakohan ne jotenkin tietyt varret, kun muihin ei ole kuoriaisia ilmestynyt. Mietin myös, voisiko olla kielokukko? En tosin ole yhtään nähnyt, mutta onpahan tuolla omallakin pihalla varmasti useampikin mönkijä, joita ei vielä ole vastaan tullut.

Minä tapasin samasta keltaisesta värililjasta molempia lajeja! Liljakukolla on kokonaan musta pää ja jalat, kielokukolla on enemmän punaista. Kesti kotvasen, ennen kuin tajusin, että kyse on eri lajista. Luulisin mutu-tuntumalla, että toukat voisivat näillä olla aika samanlaisia keskenään.

1 tykkäys