Mikä loissienen vaivaama pistiäinen?

Saako tälle pistiäiselle edes heimotason nimeä? Pistiäisen pituus noin 2 mm.

Helsinki, Haltiala 18.9.2023:

Skippaan tuon kiilupistiäisen ja siirryn itseäni enemmän kiinnostavaan aiheeseen. Eli tuohon sieneen.

Löysin metsästä kymmenittäin loisittuja kekomuurahaisia. Sieni näyttää samantyyppiseltä. Veikkaan kyseessä olevan Suomelle tuntematon pistiäisillä loisiva Entomophthora. Tässä olisi jollekin skooppaajalle kiinnostavaa selvitettävää!

Mielenkiintoisia! En ole itse koskaan nähnyt pistiäisillä loissieniä.

Visan kuvan pistiäinen kuuluu joko heimoon Pteromalidae tai Eulophidae. Tosin Pteromalidae on vastikään pilkottu.

Hoken kuvan muurahainen tosiaan kuuluu Formica rufa -ryhmään. Lajit ovat äärimmäisen hankalia.

1 tykkäys

Tässä minun tapauksessa kyseessä metsäalue missä oli monta kekoa. Kekojen välissä pieni rahkasuo, mitä muurahaiset ylittivät. Siellä sieni pakotti useita kymmeniä muurahaisia kiipeämään heinänkorsille ja tarrautumaan leuoillaan heiniin. Ymmärsin että Turkuun on sittemmin toimitettu näyte sienestä.

Kiitos Juuso, pitää koittaa etsiä, josko löytyisi jotain kirjallisuutta ko. heimoja vaivaavista sienistä.

Hoken Formica rufa -ryhmän sieni kuuluu todennäköisesti sukuun Pandora, joista muurahaisilla loisii ainakin P. formicae ja P. myrmecophaga.

Kiitos Visa, tämähän se onkin! En ole ehtinyt asiaa itse selvittämään ja näyte on kaiketi Turussa vielä skooppaamatta. Suku on tuttu muilla hyönteisillä, mutta näköjään löytyy myös pari muurahaisilla olevaa lajia. Onkohan näitä Suomen lajiluetteloissa?

Joskus muinoin olin mukana eristämässä Tvärminnen muurahaispesissä (Formica exsecta) esiintyviä entomopatogeenia sieniä. Löydettiin hyvin kapealla otannalla Metarhizium (M. anisophiliae & M. flavoviride), Clonostachys/Bionectria (C. rosae & C. candelabrum ja mahdollisesti joitain muitakin lajeja), Pochonia (todennäköisesti P. bulbillosa) ja Simplicillium (määritys jäi sukutasolle). Nämä eristettiin siis muurahaispesistä, ei sairaista muurahaisista. Metarhiziumia lukuunottamatta en tiedä miten noiden muiden sienten infektiot hyönteisissä ilmenevät.