Aiemmin en muista tällaista nähneeni, vaikka olen vuosia sienestänyt. Tateiksi melko pieniä. Kasvoivat kotipihalla, tarkempaa kasvualustaa en muista.
Inari 2.9.2023
Aiemmin en muista tällaista nähneeni, vaikka olen vuosia sienestänyt. Tateiksi melko pieniä. Kasvoivat kotipihalla, tarkempaa kasvualustaa en muista.
Inari 2.9.2023
Sopisiko nummitatti.
Moni tuntomerkki näyttäisi nummitattiin täsmäävän. Ihmetyttää vaan nuo kahden isoimman sienen nuijamaiset jalat, jotka ei kai oikein sovi nummitattiin. Esim. LuontoPortin sivuston mukaan nummitatin jalka on pitkä, ohut, tasapaksu ja usein kaareva. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta, muitakin ehdotuksia ja kommentteja otetaan vastaan.
Samaa mieltä Henrin kanssa, nummitatti. Mielestäni mitään muita vaihtoehtoja ei ole.
Sienillä on hyvin tyypillistä että jalan muoto, pituus ja paksuus vaihtelevat jonkin verran mm. sen mukaan, millainen kasvualusta niillä sattuu olemaan.
Kiitos vahvistuksesta, kirjaan nummitatiksi. Uusi tuttavuus minulle, mutta näemmä lajista havaintoja Inarin Lappia myöten. Tuota en tiennytkään, että jalassa voi olla niin paljon vaihtelua…
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.