Mikähän helttasieni?

13.05.23 Pieksämäen Ankelen kalkkilouhoksen kupeessa. Hieno lehtokohde jossa oli vuosi sitten kaadettu todella massiivinen haapa. Tämän haavan kannon reunoilla lastukossa/sahanpurussa kasvoi kymmenittäin tiukasti tupastavia ja osin jaloista yhteen kasvaneita sieniä. Osa oli kuivahtaneita valkoisiksi ja tuumin aluksi voisivatko olla ylivuotisia mutta joukossa oli myös tuoreita alkuja kasvussa. En oikein keksinyt muutakaan lajia kuin tupashaprakkaat mutta nämä olivat kuivanneina todella sitkeän nahkamaisia, ajankohta aika outo, enkä löytänyt mitään metuloideja. Itiökoko kylla sopisi tupashaprakkaisiin ja olivat 4-sterigmaisia. Olisiko tästä jotain ajatuksia?

Hankalahan tästä on sanoa, kun itiöemät ovat aika huonokuntoisia enkä ole ihan varma osaanko tulkita mikroskopiatuntomerkkejä oikein. Mutta yhtenä ideana tuli mieleen, että kyse voisi olla mattatupashaprakkaan lisäksi jostain muusta kookkaammanpuoleisesta haprakasporukan sienestä joka kasvaa lastukoilla myös normaalin sienikauden ulkopuolella. Mattatupashaprakas (Homophron spadiceum) on tietysti tunnettu laji, mutta ehkä voisi katsoa myös seuraavien lajien tuntomerkit: Typhrasa gossypina, Kauffmania larga ja Psathyrella spadiceogrisea. Muitakin saattaa olla.

Kiitos Mikko, tuo mattatupashaprakas tuntuisi mahdolliselta mutta sillä on heltan terän kystidien päissä sellaiset kidehimmelit ja tällä ei mitään sellaista ollut. Tulee tietty mieleen että olisko ne jotenkin hävinneet kuivuuden myötä tms. Kokemusta näistä metuloideista kystideistä on minulla sen verran vähän että olen epävarma asian suhteen. Psathyrella spadiogriseraa voi löytää jo keväällä ja se on tuttu eikä mielestäni sovi tähän. Nuo muut ovat syksyn sieniä eikä tuosta mattatupashaprakkaastakaan ole mitään keväisiä havaintoja Suomesta. Käyn paikalla uudestaan parin viikon kuluttua, ehkä tähän tulee jotain selvyyttä silloin. Jostain luin että mattatupashaprakas olisi sekin ryhmälaji, en tiedä voisiko tämä selittää jotain tässä.

Kuvasin tämän uudestaan maastossa 13.06 ja skooppasin myös uudestaan, kuvat KOHissa. Laji on edelleen mysteeri.

Runsaat suojusjätteet taitaa sulkea pois tupashaprakkaat. Helttojen kystidit eivät sovi myöskään Typrasa gossypinaan jota mallailin tähän.

Ekaksi aattelin Tubariaa, mutta sitten tuli kanssa talvinääpikkä mieleen. Skopia olisi sinne suuntaan ainakin. Sen itiöissä pitäisi olla pieni ituhuokonen, mutta se voi olla aika hankalasti havaittava. Haavan seurassahan se viihtyy, mutta ainakin yleensä kasvaa lehtikarikkeella ja omaa hennon renkaan (joka tosin haihtuu herkästi). Ja noin tiivistä ja isoa rykelmää en ole nähnyt. Mutta ei parempaakaan ehdokasta tule nyt mieleen.

Kiitos Juuso, itse en tullut ajatelleeksi talvinääpikkää, mutta aika hyvin kyllä sopisi monelta osin. Laji on minulle aika outo, jonkun kerran olen sitä löytänyt haavan lehdiltä mutten koskaan skoopannut. Oman kokemukseni mukaan se on sellainen aika pieni ja pehmeä märkien paikkojen laji - puronrantahaavikkoa tms. En tiedä voisiko myös tupastaa, omat löytöni ovat koskeneet pieniä hajanaisia ryhmiä. Koitin katsoa vielä tarkemmin itiöiden mahdolliset ituhuokoset. FTEssä niitä sanotaan huomaamattomiksi. Ajattelin että näkyvät ehkä paremmin värjätyissä itiöissä. Katsoin ne nyt Congo sinessä, mutta en näe ituhuokosia.

outohaavallaCB100x513062023ankelekroppi

Kasvupaikka on toisella “kotireviirillä” joten tätä tulee kyllä seurattua. Koitan laittaa näytteenkin sekvensoitavaksi jossain vaiheessa.

Joo ehkä voisi olla jotain muuta, mutta ei tosiaan parempaa ehdokasta tullut mieleen. Keilokystidien muotokin on ehkä säännöllisempi ja ohkaisempi kuin talvinääpikällä kun kuviin vertaa.

Täytyy vielä tuumata tuo Tubaria furfuracea. Skopian puolesta voisi sopia, ei vaan maastossa tullut yhtään mieleen vaihtoehtona.

Edit. Kyllä tämän täytyy kuulua T. furfuracea lajikompleksiin.