Löytyi tynnyristä, jossa oli kuusenoksasilppu-multaa. Tynnyrin päällä oli pressu, joten oli ollut kostea, pimeä ja lämmin kasvupaikka. Kuvat otettu kännykällä.
Jyväskylä 6.7.2024
Löytyi tynnyristä, jossa oli kuusenoksasilppu-multaa. Tynnyrin päällä oli pressu, joten oli ollut kostea, pimeä ja lämmin kasvupaikka. Kuvat otettu kännykällä.
Jyväskylä 6.7.2024
Tämä kiinnostava tapaus on jäänyt kommentoimatta. Itse veikkaisin jotain haprakasta (Lacrymaria tai Psathyrella), mutta tarkempi lajinmääritys jäänee kuvan perusteella tekemättä. Voi olla että pimeän kasvupaikan vuoksi sienen ulkoinen olomuoto on epätyypillinen.
Onko sienestä kuvaa josta näkisi jalan, eli sivukuvaa?
Valitettavasti en tullut ottaneeksi kuin altapäin. Siinä kuvassa näkyy, että jalassakin on tuollaista röpelöä kuin lakissakin.
Huomasin aamulla, että olin laittanut väärän vuosiluvun havaintoon. Ei ollut vuonna 2020 vaan tänä vuonna. Kävin katsomassa mitä tynnyriin nyt kuuluu. Sienirihmastoa on tullut mullan pinnalle sen jälkeen, kun otin tuolloin 6.7. sienet ja päällimmäiset mullat pois. Katsotaan tuleeko uusia itiöemiä, niin saan parempia kuvia ja näytteen, jos sellaiselle on tarvetta.
Jalan pinnassa ja jalan kiinnittymiskohdasa lakkiin on tärkeitä tuntomerkejä, joten jos uusia nousee vielä niin lisäkuvat voivat hyvinkin auttaa tunnistuksessa.
Voisiko tynnyrissä olla myös lantaa? Onko näissä haprakkaissa voimakas makea tuoksu joka tuo mieleen esim tuomen kukat?
Multa on vanhaa kasvissyöjän kompostia (ruoantähteitä ja puutarhajätettä) ja kuusenoksasilppua. Siitä on jo kauan, kun olen saanut hevosenlantaa käyttööni. Ehkä olen joskus laittanut kompostiin multaa, jossa on voinut olla jäämiä kanankakkarakeista.
Kävin haistamassa. Ei oikeastaan tuoksunut miltään murskattunakaan. Ehkä yllättävän raikkaalta - ei lainkaan sienen tuoksua. Ehkä tuoksu tulee vasta, kun ovat suurempia.
Pari tuon oloista haprakasta kasvaa lannalla ja pari tuoksuu makealta. Jos ei kumpikaan natsaa niin sitten en heitä veikkaa. Haprakas on joka tapauksessa.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.