Mikähän sieni?

Tällainen tuli vastaan eilen Vantaan Tammistossa. Minulle aivan outo eikä kuvastoistakaan tunnu löytyvän ainakaan helposti. On kuitenkin niin selkeät tuntomerkit että pitäisi olla todella helppo tunnistaa: villamainen lakin pinta, iso klunssi jalan tyvellä, jalassa voimakas sininen suomutus.

2 tykkäystä

Kiintoisan näköisiä. Voisiko olla joku Entoloma?

Joo niitä olen yrittänyt selailla mutta ei tule tämmöistä vastaan. Tuo iso klunssi myös vähän erikoinen.

Mietin voisiko tuo olla joku sellainen sieni joka “normaalisti” on eri värinen, mutta nyt hiukan kuivahtanut ja siksi oudon vaalea. Selasin rusokaskuvia ja totesin että ainakin musterusokkaalla (Entoloma lampropus) on sinertäväsuomuinen jalka. Voisiko se kuivuessaan muuttua tuon näköiseksi?

Myönnetään, on hiukan kaukaa haettu ehdotus… :smiley:

Joo suku Entoloma ja sektio Leptonia on varmaan tässä se oikea osoite. Luulen kyllä että nuo itiöemät olivat ihan normiasussaan. Kaivoin nettiä ja löysin Noordeloosin ja kumppaneiden selvityksen tuosta sektiosta. Jutusta löytyy kaavat ja puut ja lajikohtaiset kuvaukset. Täytyy kaivaa omat vanhat havainnot näistä sinisistä ja katsoa onko aikanaan arpomani lajinimet edes sinne päin oikein.

https://www.researchgate.net/publication/262007827_Entoloma_subgenus_Leptonia_in_boreal-temperate_Eurasia_Towards_a_phylogenetic_species_concept

Skooppasin tuon omani ja päädyin lajiin E. tjallingiorum. Tai johonkin sen variaatioon. Voishan tuon laittaa talteen pussukkaan jossa lukee “ehkäpä sekvenssiin”.