Hei, bongasin Kuusankoskella golfkentän alueelta lähellä Kymijoen rantaa koivusta vihreän pallomaisen puskan. Mieleeni tuli misteli, voisiko olla? Valitettavasti ei ollut kuin kännykän kamera mukana, enkä pystynyt tuonne kiipeämään saadakseni parempaa kuvaa. MUOKKAUS: parempia kuvia lisätty. Eiköhän tämä ole aika varma havainto.
Mistelville vaikuttaa. Tietenkin voi olla tuulenpesäsienen aiheuttama risuläjä, josta eivät ole lehdet tippuneet. Vihersikö selkeästi?
Jos se on misteli, niin on sikälikin mielenkiintoinen havainto, että misteli kasvaa erittäin harvoin koivulla.
Hei, kyllä se oli ihan vihreä ja minusta erottui selvästi lehtiä. Voin yrittää pyytää tai ottaa parempia kuvia itse, kun siellä seuraavan kerran liikun.
Ei se mikään muukaan mielestäni sitten voi olla mikään muukaan kuin misteli.
Misteliltä kovasti näyttää. Parempi kuva ja ilmoitat laji.fihin tai inaturalist sovelluksen kautta
Kouvolasta tai läheltäkään ei ole mistelistä havaintoja että sikäli kiinnostava myös
Kiitos kommenteista. Olin jo laittamassa siitä havaintoa eilen, mutta halusin kysellä muita mielipiteitä. Hankin vielä paremman kuvan yksilöstä. Herätti vaan oman huomioni, kun olen nähnyt aiemmin tällaisia Liettuassa. Kesällä tuo on varmasti jäänyt muun lehvästön piiloon, niin en ole tätä aiemmin bongannut.
Parempia kuvia on lisätty, laitan havaintoilmoituksen myös. On se jännä kasvi.
Joo kyllä se misteli on. Melko iso, niin jännä ettei ole vielä huomattu.
Golfkentällä liikkuu enemmän porukkaa silloin, kun puissa on jo lehti, niin se on varmaan ollut piilossa (ja aika rajoitettu määrä porukkaa tuolla liikkuu, kun on tavallaan suljettu alue). Tänä vuonna kenttä avattiin aikaisin, eikä lehti vielä puhjennut, niin väkisinkin se ainakin omaan silmään jo erottui. Sain tästä yhteydenoton tutkijoiltakin Turusta, ja toimitan heille vielä lisätietoja.