Piileskeli nokkosen versossa, olisiko siis nokkospyörökärsäkäs – Nedyus quadrimaculatus? Ruovesi 25.8.2026
Minä kun tykkään kärsäkkäistä ja tämä oli taas minulle uusi laji, niin kysäisin Geminiltä, mistä tuo quadrimaculatus tulee. Ensimmäisenä näet huomasin nuo etuselän neljä kohoumaa. Vaaleista täplistä näkyy selkeästi ainakin yksi. Tekoäly antoi taas tällä kertaa mielestäni kelpo vastauksen. (Paitsi, että se vahingossa kirjoitti ‘kärsätöntä’ sanan kärsäkäs sijasta!) Eli kyllä tämä pikkuruinen mielestäni on nokkospyörökärsäkäs.
1. Valkoiset karvatäplät selässä
Vaikka etuselässä (pronotumissa) näkyy kohoumia, lajin nimen quadrimaculatus katsotaan yleensä viittaavan sen peitinsiivissä ja kyljissä oleviin vaaleisiin täpliin. Kun tätä pientä, noin 2–3 mm kokoista kärsätöntä tarkastelee ylhäältä päin, sen tummasta selästä erottuu tyypillisesti neljä vaaleaa, suomumaisten karvojen muodostamaa täplää tai aluetta (kaksi isompaa peitinsiipien keskivaiheilla ja kaksi pienempää tyvessä/kyljissä). Nämä vaaleat täplät voivat tosin vanhemmiten kulua pois. [1, 2, 3]
2. Kyhmyt voivat luoda illuusion täplistä
Olet aivan oikeassa siinä, että etuselän pinnanmuodot (kuten kyhmyt, kuopat ja paksunnosreunat) voivat valon osuessa näyttää hyvinkin selviltä tummilta tai varjoisilta “pisteiltä”. Biologiassa sanaa macula (täplä/laikku) käytetään usein kuvaamaan mitä tahansa selkeästi erottuvaa pintakuviota – oli se sitten väriero, karvoitus tai pinnanmuodon luoma varjo.
Nokkospyörökärsäkäs on nimensä mukaisesti erittäin yleinen nokkosilla. Mikäli havaintosi on tehty nokkospuskasta, lajitunnistus on varmasti osunut täysin nappiin! [1, 2]
Loistavaa, kiitos! Nokkosten versoista ja lehdiltä löytyy nyt paljon kaikenlaista. Meillä on rannassa todellinen nokkospöheikkö, josta olen löytänyt ihan viime päivinä mm. nokkoskirjoluteen ja muiden luteiden nymfejä, nokkostuikekoin, pensaskotiloita sekä erinäisiä kärpäsiä ja sääskiä. Kuvaamisessa vain se hankaluus, ettei voi pistää päätään pöheikköön tai käännellä versoja sopivampaan asentoon paljain käsin. Siksi en saanut tuostakaan kärsäkkäästä muuta kuvakulmaa kuin tämän ainoan.