Voi, raukkaa! [Platystomos albinus, lepäntyppykärsäkäs]

Ensin paljain silmin katsoessani innostuin noista valkoisista alueista, kun ne olivat niin symmetrisesti, että luulin niiden kuuluvan koppikseen luonnostaan. No, kärsäkkäiden joukosta löytyy pari valkokuvioistakin, mutta tämä taitaa olla sittenkin jonkin sienitaudin tms. vaivaama. Jopa tuntosarvissakin on molemmissa samalla paikalla valkoinen alue. Kaiken lisäksi niskassa ja selässä on joitain mustia kohoumia - otuksia? - keskenään hyvässä järjestyksessä nekin. Muodoltaan kärsäkäs näyttäisi minun silmääni olevan Phyllobius, kenties pyri. Lajia en pidä tässä tärkeänä, vaan halusin näyttää tämän erikoisuuden teille foorumilaisille kuvien heikosta laadusta huolimatta. Tuuli oli kova ja koppis keikkui lehden kärjessä. Olisiko kenelläkään tietoa, mitä nuo vaivaavat valkea ja musta mahtavat olla?



Joensuun Kiihtelysvaara 6.6.2020

Älä turhaan sure. Kyllä kaikki valkoinen on niin kuin kuuluukin. Lepäntyppykärsäkäs (Platystomas albinus)

terv. Raimo :wink:

1 tykkäys

Joo sillä on tällainen suomupeite joka tekee siitä linnunkakan näköisen, mistä lienee hyötyä juurikin lintujen varalta. Pirteän näköinen otus.
(korjasin typon kakassa)

1 tykkäys

Kappas! Että löytyikin minulle ihan uusi ja mielenkiintoinen laji! Ei kyllä tullut mieleenkään… Mutta nyt kun tiesin nimen millä etsiä, niin jopa alkoi täsmälleen samannäköisiä kuvia löytyä. Tämä näyttää olevan naarasyksilö. Noita tuntosarvia minä muun muassa tiirailin ja ihmettelin, kun niissä ei ollut sitä kärsäkkäille tyypillistä niveltä keskipaikkeilla. Sinun Hyönteiskuvastossasi ei ole tätä. Muuten olisin sen sieltä bongannut. Ei myöskään Laji.fi anna Curculionidae -haulla tätä. On hienoa, että Foorumilta löytyy usein apu - ja tällä kertaa vielä nopeastikin. Suurkiitokset sinulle, Raimo! :hugs:

Luonto on järjestänyt mitä ihmeellisempiä naamiointikeinoja! :joy:

Joo nämä Typpykärsäkkäät on Kärsäkkäistä erillinen heimo, Suomessa ei kovin montaa lajia siihen kuulu, eikä niitä muita kuin tätä lajia niin kovin usein näekään.

Kiitos, Juha, että kerroit tämän. Heimo on siis Anthribidae, typpykärsäkkäät. Olisin todennäköisesti laittanut tämän Curculionidaehen ilman sinun opastustasi. Näyttäähän se habitukseltaan ilmiselvästi kärsäkkäältä. :face_with_raised_eyebrow: Aina voi oppia jotain uutta!