Vielä yksi kukkakärpänen [Platycheirus albimanus]

Tämä on todennäköisesti kesän viimeinen kysymykseni kukkakärpäsistä. Olen tehnyt paljon töitä ja kysynkin nyt onko tämä sinikarttukirvari (Platycheirus albimanus)? Jos ei, niin mikä se on? Niskan väri on mielestäni oikea, punertavat silmät, sinerrystä takaruumiin raidoissa ja jalkojen vaaleat alueet - näillä huomioillani päädyin nimeen. Googlaillessani huomasin kuitenkin asian, joka minua hämmentää. Joillakin Platycheirus albimanukseksi mainituilla oli silmien välissä leveä alue naamaa vai otsaa vai mitä se onkaan - toisilla taas silmät kiinni toisissaan kuten tällä. Te, joille asia on selvä, olisin iloinen, jos kertoisitte, voiko tällaista vaihtelua olla. Minusta se tuntuu oudolta. Kiitos jo etukäteen!

Kuvattu Kiihtelysvaarassa 29.8.2017

Tämä Platycheirus-suku on kinkkinen märitettävä. Koiraat, joka kuvassasi on (silmät yhdessä), määritetään etujalkojen muodon ja karvoituksen mukaan, eli vaatii skooppailua.
Naarailla silmät ovat erillään ja ne ovat vieläkin hankalampia kuvista määritettäviksi.
Tämä silmien etäisyysero pätee useimpiin kärpäsheimoihin.
Kyllä kukkakärpäsiä vielä kannattaa “metsästää”. Monet liikkuvat vielä lokakuussakin.

Iloista syksyä
t. Rami

1 tykkäys

Tärkeämpää kuin saada kukkakärpäselleni täydellinen nimi, oli tämä sinun opastuksesi kärpästen silmien erilaisuudesta. Se on erinomainen tietolisä minulle. Suurkiitokset, Rami! Mukavaa ja antoisaa syksyä sinullekin!

Tuo silmäsääntö ei sit ole mitenkään yleispätevä! Jo kukkakärpästenkin sisältä löytyy kaikki mahdolliset kombinaatiot, naaraita joilla verkkosilmät kohtaavat päälaella ja koiraita, joilla silmät ovat ihan yhtä erillään kuin saman lajin naarailla.

Ja se toiseksi tärkein: kuvassa on Platycheirus albimanus-koiras :slight_smile:

1 tykkäys

Hienoa, Jere, että maltoit vielä tarttua tähän viestiin! Lämpimät kiitokset! Oppia ikä kaikki. Ei koskaan ole liian myöhäistä oppia jotain uutta. :smiley: