Oliskohan seitikki?

Lukemattomista nimeä vailla olevista sienikuvistani tämä on niitä rasittavimpia. Jotenkin tuntuu niin tutulta mutta kun yrittää lajin naulata niin huomaa haahuilevansa ympäri taksonomiaa eikä kuitenkaan viisastu yhtään.

Voisiko joku ystävällinen sielu vapauttaa minut tästä sienestä.

Tuo säteittäiskarvainen/viiruinen limainen lakki + kuiva renkaan alapuolelta valkonöyhtäinen jalka eivät oikein tunnu sopivan mihinkään lajiin.

Omaan silmään helokan oloinen. Ruskolakihelokka (Pholiota lubrica) on laji, johon itse en ole tietääkseni törmännyt, mutta siihen vertaisin.

1 tykkäys

Kiitos, nyt alkoi oikea laji tai ainakin lajiryhmä löytymään. Jotain tuttua oli eikä ihme kun olen näemmä kuvannut samasta paikasta jo aiemmin ruskolakihelokan. Täytyy vielä selata nuo Pholiotat läpi josko siellä olisi jotain kilpailevaa ehdokasta.

Täältä päin myös kannatusta ruskolakihelokalle. Onhan siinä seitikkien piirteitä, mutta en nyt muista että mikään nimenomainen seitikki olisi juuri tuon näköinen.

1 tykkäys

Kiitos, paikka on Pieksämäkeä. Sellainen rehevä sammaloitunut hakkuukypsä kuusivaltainen sekametsä. Vakiopaikkojani kun tuolla suunnalla hyvät metsät ovat kortilla.

Kaivelin kuvamatskuani paikalta ja pari tähän liittyen ehkä kiinnostavaa kuvaa löytyi. Ekan olen kirjannut ruskolakihelokaksi, toisen ruskolimalakiksi. Nyt alkoi kaihertamaan tuo koivun kupeessa kasvava ruskolimalakkikin. Kuvasta ei ihan saa selvää mutta näyttäisi ehkä kasvavan suoraan puusta, elikkä menisi sitten kait helokoihin. Limalakit vissiin eivät kasva puulla. Oma mielikuva ruskolakihelokasta oli enemmän tuon kuivan ja suht sileäjalkaisen kaltainen mutta laji taitaa olla aika muunteleva.