Pari seitikkiä nimeä vailla

Kaivelin nimettä jääneitä seitikkikuviani, tässä pari “ittensä näköistä”. Oliskohan mitään tuttuja näissä?

1. Kovasti on vaalea mutta voisiko kuitenkin olla mantuseitikki? Helsingin Porvarinlahti 9/2020.

1. Tästä mallailisin kyyhkyseitikkiä. On kait sen verran tiheähelttainen että C. hinnuleus ei tule kyseeseen. Viikinojan varrella Helsingissä 9/2020. Hoidettua nurmea, lähellä purovarren lehtipuita, ainakin leppää, tuohituomea ja vaahteraa.

2. Helsingin Viikissä 8/2020. Tuo lähes valkoinen jalka sulkee kait pois karhunseitikkiryhmän. Sitten loppuukin ideat. Mäyränseitikki voisi ehkä olla mahdollinen?

3. Helsingin Uutela 9/2021. Tästä mallailisin viitaseitikkiä.

4. Järvenpään Lemmenlaakso 9/2019. Tätä olen yrittänyt määrittää jo monta kertaa. Savuseitikki olisi tämän tapainen, mutta lajista on vaikea löytää tietoa ja eikä nimi ole tässä kuin arvaus. Kuvastoista ei vaan tunnu löytyvän ihan vastaavaa tapausta.

Nopeasti joitakin ideoita:

1. Voisikohan tämä olla joku pelargoniseitikki (esim. Cortinarius flabellus)? Tämä lienee joka tapauksessa hyvin haasteellinen määrittää kuvasta, koska aika monet seitikit menevät vanhemmiten tuon näköisiksi.

2. Kyyhkyseitikki käy, ainakin jos lähellä pajuja. Ihan ei kuvasta esim. helttojen väri käy ilmi mutta habitus sopii.

3. Voisiko olla sektiota Bovini?

4. Viitaseitikki käy.

5. Tämä on tosi hankala. Alkuperäisen velumin väri olisi tietty hyvä tietää, onko valkoinen vai kenties punertava tai kellertävä. Hiukan tulee mieleen esim. punavyöseitikin valjumman väriset sukulaiset tai sitten naurisseitikin porukka. Tihrustaen toki voisi arvata velumia valkoiseksi, jolloin kai tuo savuseitikki (myös minulle outo laji) tulisi vastaan.

Kiitos Mikko, laitan vielä kropin tuosta vitosesta josko siitä olisi apuja.

Kiitos tarkennetusta kuvasta Henri!

Tuon perusteella voisi ehkä arvailla että numero 5:n velum on nimenomaan kellansävyistä. Jos tätä kuvaa vertaa nyt esimerkiksi okraseitikkiä (Cortinarius ochrophyllum) esittäviin kuviin, niin ovathan ne kyllä aika samannäköisiä. Itse olen tätä lajia kertaalleen löytänyt niin “varman” löydön, että sen uskalsin epävarmana tänne raportoida. Se löytyi mustikkatyypin kangasmetsästä Luukista. Hyvin epävarma ehdotus tämä nyt kuitenkin on.

Kellertävävelumisista lajeista tuli lisäksi vielä mieleen lumoseitikki (Cortinarius francescae), ja CFP:ssä on aika samanlaisia kuvia siitä (nimellä C. caput-medusae). Sen kuitenkin pitäisi muuttua selvästi punertavaksi, enkä tätä piirrettä noista kuvien sienistä tunnista. Se kaiketi olisi lehtimetsien laji kuten se C. tabularis. Millaisella kasvupaikalla nämä sienet kasvoivat? Seitikithän ovat monasti aika tarkkoja ekologian suhteen, ja siitä voi siksi saada hyvin vinkkiä.

Kiitos Mikko avusta. En muista tätä havaintoa joten kuvan varassa olen biotoopin suhteen. Kuvassa näkyy männynneulasia ja koivunlehtiä. Lemmenlaaksossa tuota biotooppia on siellä N-päässä hiekkakuopan ympäristössä, mutta kuvan sammal viittaa hieman rehevämpään ympäristöön.

Okraseitikkiä mietin itsekin mutta en saanut oikein helttojen väriä sopimaan lajiin. Tässä kuvassa itiöpölyn voisi arvella olevan vaalean okran väristä mikä kyllä sopisi okraseitikkiin, vaikka heltat eivät vielä olekaan värjäytyneet. Minulla ei ole tuota CFP:tä ja siksikin seitikkien kanssa on melkoista arvailua. Tästä taitaa laj jäädä edelleen auki, mutta tuli nyt ainakin kahlattua läpi tämänoloisia seitikkejä ja jotain ehkä jäi muistiinkin.