Tämä saattaa olla isohietalakki? On isohietalakkeja (Flammulaster limulatus)

Eilen kuvattu Rautalammilta männyn, kuivalta liekopuulta. Kuvat liit.

Tämmöisiä on tullut useasti arvottua koivuhelokkaan/isohietalakkiin. Oppaiden tiedot ja kuvastot ovat hieman erilaisia lähteestä riippuen. Skopiakin taitaa olla hyvin samankaltaista, ainakin itiökoot ovat samat. Elikkä kiinnostaisi minuakin tietää kumpi laji tässä on kysymyksessä ja miksi. Olen ajatellut että nuo täplät heltoissa vinkkaisivat koivuhelokan suuntaan, samaten tuo lakin reuna sopisi kait koivuhelokalle ehkä paremmin. Koivuhelokkaa olen mielestäni tavannut kovalta puulta kun taas isohietalakki olisi sellaisen läpilahon pehmeän puun sieni. Tuo lakin pinta on kuvassasi aika ryynimäinen, eikä suomuinen/sileä ja sitä pidetään kait tärkeimpänä makroerona lajien välillä, joten oma veikka menisi tässä kuitenkin sillä perusteella isohietalakkiin.

Sieniatlaksessa on paljon kuvia varmistetuista koivuhelokoista mutta vain yhdestä isohietalakista.

Olikohan tarepeeksi sotkuista arvailua? Toivottavasti joku lajiparin paremmin tunteva kommentoi kuviasi.

1 tykkäys

Tämä voi tosiaan olla hankala lajipari. Maistaminen varmistaisi. Koivuhelokka on karvas, isohietalakki mieto. Lakin pintarakenteen perusteella kannattaisin koivuhelokkaa minäkin.

1 tykkäys

Itsekin olen aika vahvasti koivuhelokan kannalla.

1 tykkäys

Kiitokset taas Henrille, Mikolle ja JuSolle!
Käyn tänään vielä paikalla. Teen myös makua koskevia huomioita. Tarkistan vielä puulajin, millä sieni kasvaa. Olen kuvannut usein koivuhelokkaa kiinteältä koivun maapuulta. Mutta myöskin isohietalakkia pitkälle lahonneelta havupuulta. Kuten Henrikin arvioi, myös minä olen huomioinut isohietalakin pinnan olevan ryynimäisempi, koivuhelokalla on mielestäni ollut sileämpi lakin yläpinta. Väriltäänkin isohietalakki on ollut oranssisempi, koivuhelokka selvästi keltaisempi. Nämä ovat vain harrastelijan tekemiä huomioita.

Tuo Mikon makuvinkki on hyvä, itse en tätä makueroa tiennyt. Nyt varmaan pääsee sen avulla paremmin kärryille tästä lajiparista.

Kun katselee kuvia näistä asiantuntijoiden varmistamista koivuhelokoista niin aika hämäävän monenmoista sientä sieltä löytyy.

1 tykkäys

Kävin tänään paikalla uudestaan maistamassa sienen makua tuoreena. Samalla totesin kasvualustaksi kovapintaisen männyn, eikä siis koivun jollaiseksi sen kuvasta aiemmin päättelin. Sori!
Maku oli hyvin mieto, eikä tullut myöhemminkään minkäänlaista karvautta esille. Kävin myös eilen löytämäni koivuhelukan kasvupaikalla. I.e olivat vielä pieniä, vasta kasvunsa alussa. Vierellä oli kyllä jo huonokuntoinen helokka, jota en halunnut kuvata. Maistoin tuoretta, pientä alkua! Ei olisi pitänyt, sillä karvaus tuntui vielä pitkän ajan jälkeenkin. Tein johtopäätökset, että jos ja kun makukokemus oli näinkin vakuuttava. Uskon sienien olevan isohietalakkeja (Flammulaster limulatus).

Vähän hankalaksi menee jos puulaji onkin mänty koska isohietalakki kasvaa tietääkseni lehtipuilla. En tiedä voisiko poikkeuksellisesti kasvaa myös männyllä, en löytänyt tästä mainintoja. Oletko miettinyt lajin Gymnopilus sapineus mahdollisuutta? Itse en ole tätä lajia koskaan luonnossa nähnyt mutta kiva olisi sekin löytää.

Kiitos Henri!

Isohietalakki kasvaa myös havupuulla. Itseasiassa kaikki ne i.e, joita olen nähnyt ja epäillyt hietalakeiksi ovat kasvaneet havupuulla, usein jo pitkään lahoneilla. Suomen sieniopas s. 228, mainitsee myös asian. Tutkin asiaa edelleen, kiitos uudestakin ehdokkaasta!.

pe 25. syysk. 2020 klo 9.10 Henri Koskinen sivustolta LAJI.FI-foorumi (laji@discoursemail.com) kirjoitti:

1 tykkäys

Palaan tähän ketjuun sen verran, että hain haulla Suomen Sieniseuran fb:sta isohietalakin kuvia ja niiden perusteella yo. kuvista tulisi enempi koivuhelokkamaiset fiilikset. Olikohan Outi kun mainitsee, että kh on suomuiset pinnanmuodot ja ihl on jyväiset. Tosi hyvä havaintokuva on Jarkko Korhosen postaama kuva isohietalakista 11.10.2015 siellä.